Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 6 vervolg

27 december 2014 - Los Cristianos, Spanje

27 december 2014:  Dagtocht over het eiland: de bekende badplaatsen

bananenplantagesNa de koffie gaan we verder naar het zuiden, Het landschap wordt steeds steniger en droger. Hier is de groene oase echt voorbij. Af en toe een klein dorpje langs de kust – we krijgen een beetje zicht op Gran Canaria en midden op zee, niet al te ver van de kust, hangt een helikopter heel laag boven een bootje  (vluchtelingen – drugs???) en dat gedurende de hele tijd dat we er zicht op hebben. De kustweg is een snelweg en al gauw zijn we weer op de hoogte van het vliegveld en vlak daarna beginnen de echte badplaatsen van het eiland waar de meeste zonaanbidders naar  toe gaan.

Los Cristianos: in de jaren ’50 slechts bebouwd met een handjevol vissershuizen en een kleine historische kern is dit vanaf de jaren ’70 helemaal volgebouwd voor het massatoerisme. Hier geel zandstrand in plaats van het zwarte vulkaanzand zoals overal elders. Het strand loopt hier ook een beetje gelijdelijker af als elders. Hier moet je ook de veerboot nemen naar La Palma – La Gomera en El Hierro (en morgen ook de boot om de dolfijnen en de grienden te zien)

Bijna naadloos gaat deze plaats over in: Playa de la Americas = dé badplaats van een heel duur hotel in the middle of nowherehet eiland en helemaal op de tekentafel ontworpen. Het heeft dus nauwelijks een dorpskern. De oudste accomodaties zijn ondertussen al gesloopt om plaats te maken voor nieuwere hotels.

Je kunt helemaal langs de kust lopen tot aan Costa Adeje, die een beetje gescheiden ligt vanwege de barranco del rey (kloof van de koning). Ook dit deel is ontworpen op de tekentafel maar verder naar het westen beginnen de villawijken maar ook zien we hier al de eerste bananenplantages langs de weg.

Links van de weg ligt een klein stukje verder een luxe resort: Ritz hotel Abama = 5 sterren en zo’n 300 kamers met een spa, tennisclub en golfbaan en een heuse kabelbaan naar het strand. Maar het ligt een beetje in niemandsland.

Puerto de Santiago met uitzicht op Los GigantesWe houden een fotostop op een hoger gelegen plekje waar we een mooi uitzicht hebben op Puerto de Santiago en Los Gigantes Volgens de boekjes heb je hier de meeste zonuren van het eiland. Er is terrasvormig een heus vakantieoord gebouwd maar beneden zien we nog een stukje haven en bebouwing van het vroegere vissersdorp.

Maar we komen hier vooral voor het geweldige uitzicht op Los Gigantes: spectaculaire rotsen die 500 meter boven de zee oprijzen. De hoge muren hebben Nog een keer Los Gigantesallerlei kleuren en het ziet er allemaal even schitterend uit en op de achtergrond hebben we steeds weer uitzicht op El Teide en de besneeuwde top.

Vanaf hier verlaten we de kust en gaan weer landinwaarts verder en we gaan weer klimmen richting Santiago del Teide wat ligt op 1200 m en we rijden hier langs het Teno gebergte. We zien hier weer de terrassen van de vroegere landbouw en hier en daar een boerderij tot we bij El Tanque halt houden voor een lunch.

met een mooie tuinEen aantal van ons gaat genieten van een warme maaltijd maar anderen nemen genoegen met een heerlijk broodje. Hier is ook de gelegenheid om een tochtje te maken op kamelen (dromedarissen!!!) maar daar passen we voor. We zitten wel met een aantal mensen heerlijk in het zonnetje te genieten van het uitzicht op, je raadt het al, El Teide. Rondom het restaurant trouwens ook mooie yuccas – verplanten – palmen etc.

Na de lunch vervolgen we de rit over het eiland maar dat wordt een volgend blog: Garachico en Icod de los vinos