Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 6

27 december 2014 - Candelária, Spanje

27 december 2014:  Dagtocht over het eiland: Candelaria

Candelaria, zomaar een tuintjeWe hebben vandaag de hele dag een excursie over het eiland. De bus komt voorrijden om 9 uur en tot zeker 6 uur hebben we de gelegenheid een deel van het eiland te gaan bekijken. Uiteindelijk zullen we ook een hele cirkel rijden over het eiland. Natuurlijk kunnen we niet in 1 dag alle bezienswaardigheden in de steden en in de natuur gaan opzoeken.

Gelukkig heb ik zelf met de groep op de 2e dag al El Puerto de la Cruz en La Orotava bezocht. Voor de voormalige hoofdstad La Laguna en de huidige hoofdstad Santa Cruz de Tenerife hebben we vandaag helaas geen tijd, daar kom ik graag nog een keertje voor terug naar het eiland (en zo heb ik nog wel meer wensen).

Onze eerste stop van vandaag is, na een rit over het noorden van het eiland (mooie op weg naar de basiliekwolkenpartijen die soms lijken op een eiland in de verte) Candelaria. (= Maria Lichtmis) Met 15.000 inwoners is  het een middelgroot stadje ten zuiden van Santa Cruz en aan de kust gelegen. Hier staat het belangrijkste heiligdom van de hele archipel: basilica de nuestra señora de la Candelaria  en het beeld van de Zwarte Madonna, patrones van de Canarische eilanden, staat bij het hoofdaltaar. Twee keer per jaar komen bedevaartgangers massaal naar de kerk voor de patroonheilige: op 2 feb. = Maria lichtmis en op 14-15 augustus = Maria Hemelvaart.

hoofdaltaar met het beeld van de patrones van de Canarische eilandenHet oorspronkelijke beeld van de madonna werd door 2 Guanche vissers (de oorspronkelijke bewoners van de eilanden) gevonden eind 14e eeuw. Het beeld was aangespoeld en men vermoedt dat het een boegbeeld van een schip was. Het beeld wordt door de Guanches als een religieus voorwerp in een grot aan de kust geplaatst en het is daar blijven staan tot het tijdens een storm in 1826 werd  weggespoeld. Een jaar later kwam er een nieuw beeld en dat staat nu te pronken in de kerk uit de jaren ’50 van de vorige eeuw. Die kerk is gebouwd op de plek waar al vanaf de 16e eeuw een kerk had gestaan.

schoonmoederstoelWij moeten uitstappen bij een pleintje vlakbij een straatje (voetgangersgebied) dat leidt naar de kerk. De kadootjes voor 3Koningen hangen in de boom als versiering en we zien in een voortuin nog een paar mooie bomen en prachtige ronde cactussen die in het Spaans schoonmoederstoelen worden genoemd. (ja, ook hier hebben ze de grapjes over de schoonmoeder).

Via een winkelstraatje (souvenirs – kleding – barretjes etc) komen we op het grote beelden van de vroegere heersers langs de waterkantplein: Plaza de la patrona de canarias wat helemaal open ligt aan de zeekant. Daar staan 9 bronzen beelden uit de jaren ’90 die de voormalige Guanche vorsten (= Mencey) voorstellen. Mooie beelden, allemaal verschillend en ze hebben ook allemaal een naam. Zij heersten over het eiland ten tijde van de verovering (conquista) en kijken allen naar de kerk.

Candelaria (Maria Lichtmis) is patrones van de eilandenDe kerk zelf is ook de moeite van een bezoek waard. De Madonna natuurlijk in een nis boven het hoofdaltaar en er hangt een mooi Christusbeeld plus een prachtige fresco van het laatste Avondmaal en in een zijkapel hangt ook nog een beeld van de madonna met aan de muur de hele archipel waar de Maagd de patroonheilige van is.

We hebben hier ook tijd voor een kopje koffie op een terras en vlakbij de plaats waar we weer de bus in gaan is een hele hoek van een pleintje ingeruimd voor een en op straat is een hele stad nagebouwdKerstdorp: straatjes – huizen – beelden etc.

Hierna gaan we verder richting het zuiden en het westen, waarover meer in het volgende blog