Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 5

26 december 2014 - La Gomera, Spanje

26 december 2014:  Dagtocht naar La Gomera: la isla redonda – het alternatieve Canarische eiland

We hebben vandaag een optionele excursie en wel naar het eiland La Gomera. Dat betekent dat we naar het zuiden moeten rijden om de ferry naar het eiland te nemen. Die rit kost ons meer dan een uur en aangezien het niet een de veerboot komt er aanexcursie is die ons programma zit zijn er ook andere mensen die mee gaan en dus moet de bus langs diverse hotels om alle deelnemers op te pikken. Om even over 06.00 u ’s morgens moeten we klaar staat in de hal en dat betekent heel vroeg opstaan. De receptie zorgt voor het wekken om 5 uur!!!! Behalve bij mij want mijn telefoon blijkt geen goed snoer te hebben. Als ik me aankleed om dat te melden aan de receptie staat de receptionist aan mijn deur te kloppen om me te wekken. Wat een service! (die avond als we terug komen is dat euvel natuurlijk opgelost) En dat geldt ook voor het ontbijt. Al om half 6 kunnen we ontbijten en er zijn dan zelfs al gekookte eitjes en spek. De kok om eitjes te bakken begint echter pas tegen achten.

We dutten in de bus nog even door, het is namelijk nog donker en aangezien het we gaan aan boordvakantieperiode is zijn we te vroeg bij de haven van Los Cristianos en begint het wachten op nog een aantal andere deelnemers waaronder een goede bekende uit Oosterhout die bij zijn zoon op bezoek is en graag mee wil.

De overtocht duurt 45 minuten en het is heerlijk weer om buiten te zitten met een kopje koffie. De ferry komt aan in San Sebastián de la Gomera en daar stappen we ook weer in onze bus de mee is gegaan naar het eiland.

aankomst La Gomera: San SebastiánLa Gomera is maar 24 km in doorsnee, de hoogste top is bijna 1500 m hoog en van vulkanische oorsprong. De vorm van het eiland is net een gepelde sinaasappel met de partjes net een beetje los van elkaar en daartussen liggen allemaal barrancos = ravijnen. Hierdoor moet je steeds de bergop en weer af om een stukje verder te komen en dat heeft vroeger ook aanleiding gegeven tot het ontwikkelen van een fluittaal: El Silbo. We zullen vandaag, in het restaurant waar we lunchen, een demonstratie horen van deze taal. Met vingers in de mond en de klanken van de woorden al fluitend (je herkent de woorden zelfs met het fluiten) kunnen ze communiceren over de valleien heen. De taal leek te verdwijnen en de kinderen krijgen er nu les in op school. El Silbo staat zelfs op de Culturele Erfgoedlijst van Unesco Cultuurerfgoed: fluittaal = El Silbode Unesco. Het geluid draagt zo’n 4 kilometer. De oorspronkelijk bewoners, de Guanches, gebruikten dit o.a. als communicatiemiddel tijdens de jacht of bij gevaar

We maken een prachtige tocht over het eiland, berg op berg af, met een aantal fotostops op de mooiste plekjes. La Gomera heeft altijd voornamelijk bestaan van de landbouw en overal zien we langs de hellingen nog de terrassen met muurtjes zonder cement waar eeuwenlang aardappelen – tomaten – bananen en druiven zijn verbouwd. Helaas zijn ook vele terrassen in onbruik geraakt omdat velen zich hebben toegelegd op het toerisme.

oeroud laurierbos: nationaal park GarajonayWe bezoeken ook een deel van het Nationaal park Garajonay: we stoppen voor een wandelingetje en een drankje (en de hoognodige w.c.stop) bij een groot en oeroud laurierbos met boomheide en jeneverbes. Dit is bij La Laguna grande. De bomen kunnen zelf zo’n 20 m hoog worden.  Ook dit park staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

Via een smalle maar mooie weg komen we bij het bezoekerscentrum Juego de Bolas. Hier o.a. een maquette van het eiland – een voorbeeld van een authentieke prachtige bloemenwoning – koekjes worden hier gebakken – in de tuin de mooiste (en voor mij ook veel) onbekende bloemen

Hierna is het tijd voor de lunch en na de demonstratie van de fluittaal dalen en stijgen we via de andere kant van het eiland en de laatste stop is in de hoofdplaats van het eiland: San Sebastián de la Gomera waar ook de ferry weer vertrekt om half 6. We hebben hier nog even de tijd om rond te kijken.

Hier in de hoofdplaats is Columbus 3 x geweest om zich voor te bereiden op de oversteek naar de west: in 1492 – 1493 – 1498. Hij zou hier ook in de Torre del Conde (gotische toren uit de 15e eeuw) geheime ontmoetingen hebben gehad met Torre del Conde: 15e eeuwde vrouw van de gouverneur!! Op de binnenplaats van het voormalige douanekantoor is zelfs nog de put (pozo d Colón) waar drinkwater uit werd gehaald om mee te nemen  voor de grote overtocht. De put heeft de inscriptie gekregen: met dit water is Amerika gedoopt

Rond half 6 vaart de ferry weer terug naar Tenerife. Een welbestede dag en we hebben een goed beeld gekregen van het eiland. Hier wil ik graag een keertje naar terug om te wandelen. Lijkt me heerlijk!!!!

Het is al laat als we terugkomen in het hotel maar natuurlijk wacht het personeel van het restaurant ons al op en we kunnen nog heerlijk genieten van het buffet.

Morgen gaan we een tocht maken over het eiland

We gaan proberen ook van deze dag een videofilmpje te plaatsen en als het lukt ook van de demonstratie van El Silbo!