Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 2

23 december 2014 - Puerto de la Cruz, Spanje

23 december 2014: El Puerto de la Cruz

Het was gisteren heel vroeg opstaan dus vandaag doen we het rustig aan. We gaan er een hele relaxte dag van maken en dat betekent lekker ontbijten (wij elke ochtend ontbijt buiten op het terras), genietend van alle heerlijkheden op het buffet. Er staat zelfs een kok die naar onze wensen een omeletje bakt of een eitje of een minipannenkoekje o.i.d.

vijgcactus met cactusvijg! eenmaal geschild zijn ze heerlijk!Uitgerust vertrekken we om 10 uur vanuit het hotel voor een heerlijke wandeling. Terwijl wij gisteren hebben proef gelopen van het laagste deel van de stad naar het hoger gelegen deel doen we dat vandaag natuurlijk andersom om het niet al te zwaar te maken.

Onderweg naar het eerste uitkijkpunt (Mirador de la Paz) zien we al de cactusvijg – de drakenboom – de bougainville - de agave – de yucca’s etc. in de tuinen van de huizen. Op de hoek van de straat nemen we eerst een kijkje in het kleine kerkje San Amaro uit de 16e eeuw. Er staat een mooie van binnen: mooi - eenvoudig - klein - oudkleine kerststal en een aantal dames uit de groep zal hier morgenavond de nachtmis (Misa de gallo) bijwonen.

Het is helder weer en dus hebben we een mooi uitzicht op de kust voor we de trappen afdalen richting het centrum langs nog meer bloeiende planten die over de muren hangen. Een mooi en druk bewandeld trapstraatje. We moeten namelijk een kloof (barranco) overbruggen en een droge rivierbedding overteken en dan zijn we in het gezellige centrum met de vele winkelstraatjes en pleintjes.

met een hele mooie kerststal (zonder Jess want die wordt pas morgen geboren)Plaza de la Iglesia met de 2 bekende en oude hotels Marquesa en Monopol en de kerk uit de 17e eeuw: Nuestra Señora de la Peña. Binnen een prachtig verguld en barok altaar en achter in de kerk een hele grote kerststal (zonder kindje Jesus want die mag morgenavond pas in het kribbetje)

Vanaf hier is het een kort straatje (Het Rode Kruis verkoopt speelgoed in kraampjes voor het goede doel) naar het hart van de havenwijk: Plaza del Charco. Een mooi verhoogd plein met palmen en een heerlijk terras, dus koffiepauze

Dit is het verst gelegen plekje van de wandeling dus na de koffie en plaspauze gaan we richting het water met de vissershaven (klein, met een ministrandje waar zelfs mensen zwemmen.). de kleine vissersbootjes worden hier weer aan land getakeld – de vissers verkopen hun dag vangst rechtstreeks hier aan de mensen de visser is net terug in de haven en verkoopt zijn dagvangst(belangstelling genoeg) en daarnaast is een kraam vol met heerlijkheden uit Galicië waaronder ham – worst – sobrasada (soort filet americain) en de enige echte tietenkaas, zowel de gewone als de gerookte variant.

Plaza de Europa lijkt op een fort langs de kust met zelfs kanonnen op de zee gericht (beschikbaar gesteld door het Ministerie van Defensie want de oude kanonnen van een Hollands schip zijn verdwenen) en met o.a. het Gemeentehuis met het wapen van de stad: er

het wapen van de stad: sleutel gegeven door Filips IV - de stad / haven is de poort van Tenerife

staat een sleutel op, symbolisch gegeven aan de stad vanwege het belang van de stad als exporthaven. Ook het voormalige douanekantoor (nu kunstgalerij) uit de 18e eeuw staat hier en doet als zodanig dus geen dienst meer

Langs het water lopend bereiken we het Lago Martiánez: een zwemparadijs ontworpen door de kunstenaar uit Lanzarote: Cesar Manrique. 7 zwembaden met oceaanwater en een groot kunstmatig aangelegd meer. Elke week wordt het water ververst.

Vreemd om alle stranden te zien met zwart zand van de vulkaan. Ergens in het een van de vele uitzichtpunten van de stadzuiden is een geel zandstrand (opgespoten natuurlijk). Elke middag als de vloed opkomt is het op de boulevard druk met kijkers naar de golven die aan komen rollen en naar de weinige surfers die aan het spelen zijn met golf en plank. Langs de kus lopend (mooie rotsen en beukende golven) bereiken we na 1 uur het trapje en het tunneltje onder de weg door van het hotel. Wat een genot, hoeven we niet helemaal naar boven te klimmen. Enkele dames willen de krachten sparen en gaan vanaf de boulevard voor iets meer dan €4,00 (met 3 personen) met de taxi naar het hotel terug.

Even opfrissen – kopje koffie of biertje met tosti aan de bar van het zwembad want vanmiddag gaan we met de stadsbus naar La Orotava. Maar dat wordt het volgende blog!!