Kerstreis 2017: 10 dagen Costa de Lisboa 24 dec. – 2 jan Dag 8

31 december 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 8: 31 december:  Mafra – Ericeira

paleisvleugel van de koningDe laatste dag van 2017 alweer! Wat vliegt de tijd als je plezier hebt. Vanavond nemen we afscheid van 2017 maar in de ochtend gaan we nog een laatste tocht maken. We gaan naar 1 van de belangrijkste bezienswaardigheden van Portugal: het grote complex in Mafra met paleis – klooster – bibliotheek – basiliek. Een gebouw met 880 kamers in het paleis – cellen in het klooster voor 300 monniken met een ziekenzaal en cellen voor de verplegende monniken etc. het is een van de weinige plaatsen in Portugal waar ik nog nooit geweest ben. Bijna altijd via een andere route van het noorden naar het zuiden gereden. Toch heerlijk om nog eens iets nieuws te bezoeken

De bouw begon in 1717 als dank voor het krijgen van een erfgenaam voor koning vroeger de ziekenboeg voor de 300 monnikenJoao II. Goud uit Brazilië was net ontdekt en het merendeel van de opbrengsten daarvan werd gebruikt voor de bouw van het geheel. De koning was zeer extravagant en had vele seksuele uitspattingen. De bouw valt echter zo duur uit dat de schatkist zo goed als leeg raakt.

de audiëntiekamerBeginjaren 1800 valt Napoleon het land binnen en de toenmalige koning moet vluchten vanuit dit paleis en ze nemen vele eigendommen van het paleis en het land mee in 36 fregatten en vele sloepen samen met 10.000 leden van het hof. Een aantal jaren later komen ze weer terug maar bijna niemand maakt meer gebruik van het paleis. Kloosterorden worden verboden in de jaren 1830 en het klooster in Mafra raakt verlaten. Als in 1910 de republiek wordt uitgeroepen wordt het hele complex een museum

Dus kunnen wij het gaan bezoeken: de basiliek staat in het midden van de 232 m de basilieklange voorgevel. Het interieur is sober en een beetje geïnspireerd op de St. Pieter in Rome.

Op elk uiteinde van de voorgevel is een deel voor de privé-vertrekken van de koning en de koningin (elk aan de kant – willen ze elkaar zien moeten 232 m lange gang doorlopen). De kamers zijn ingericht met (nieuw) meubilair uit de 19e eeuw. Ook een muziekzaal – een jachtzaal met vele trofeeën – een kinderkamer etc. etc.

de bibliotheekIn het klooster zien we de ziekenzaal voor de zieke monniken met de cellen van hun verplegers en de mooie bibliotheek met meer dan 40.000 boeken. Insecten worden ’s nachts gegeten door een aantal vleermuizen die in de bieb wonen (net als in de bibliotheek van Coimbra trouwens. Na het bezoek is het tijd voor koffie maar als we buitenkomen regent het. Gauw iets opzoeken om binnen te lopen maar in een paar pastelarias is de banketbakkers doen goede zakenhet heel druk. Iedereen is taarten aan het kopen voor oudjaar. We vinden nog een plekje in een koffietentje op het plein en rennend voor de regen gaan we na de koffie richting bus.

In de regen rijden we naar de kust want er staat nog 1 stadje op het programma: Ericeira. En oud vissersdorp met in de zomer veel toeristen die komen voor het goede klimaat – de schone stranden en het heerlijke zeebanket. De plaats is al in de boeken vermeld in de 13e eeuw en het is een echte zomerbadplaats wanneer er tussen de 30.000 – 40.000 mensen komen voor een de visserswijkaantal dagen tot weken. Het stadje is tegen een 30 m hoge rots gebouwd aan de oceaan

Het is droog als we aankomen bij de zee en we kunnen heerlijk een uurtje uitwaaien. De zon schijnt zelfs als we wegrijden en we zien een mooie blauwe hemel. We rijden langs de waterkant de stad uit en houden nog even een stop voor een foto.

Dan gaat het via kleine dorpjes en binnenwegen richting Sintra waar we weer bij  de mooi licht op de kustdoorgaande wegen aankomen. De groep heeft dankzij de chauffeur weer de keus: uitstappen bij  het hotel – bij het casino van Estoril (een groepje gaat daar heerlijk eten in het Chinese.  restaurant) of in Cascais

De rest van de middag is vrij en we kunnen ons opmaken voor Oudjaarsavond. Het is de gewoonte in Portugal om bij de laatste klokslagen van het oude jaar 12 rozijnen te eten (in Spanje 12 witte druiven). 1 rozijn voor elke klokslag die ook staat voor elke maand en voor een wens per klokslag / rozijn

we zijn er klaar voorIk heb thuis al voor iedereen een bekertje klaar gemaakt (ik niet eigenlijk maar dochter Sandra) met 12 rozijnen en verpakt in cellofaan met een strikje. We krijgen bij het avondeten in het hotel ook allemaal een zakje met 12 rozijnen. Nu kunnen we 2 keer de wensen doen.

We besluiten om dan om 11 uur Portugese tijd te genieten van een glas champagne van het hotel en “mijn” rozijntjes te nuttigen omdat het dan in Nederland 12 uur is (een groepje is naar het casino maar komt op tijd terug) en om 12 uur staan we op de boulevard aan het strand om de volgende 12 rozijnen te eten en te genieten van het vuurwerk in de omgeving.

Het is gezellig en het is zelfs bijna volle maan en we moeten soms opletten dat we om middernacht naar het strandniet nat worden met de opkomende vloed die af en toe en golf over de boulevard laat komen.

Mooie afsluiter van de dag en een goed begin van 2018