Kerstreis 2017: 10 dagen Costa de Lisboa 24 dec. – 2 jan Dag 7

30 december 2017 - Sintra, Portugal

Dag 7: 30 december:  Cabo da Roca en Sintra

Cabo da Roca, het meest westelijke puntjeVandaag gaan we weer met de bus op stap. We blijven dicht bij huis en rond lunchtijd zijn we ook weer terug. We gaan allereerst naar Cabo da Roca, het meest westelijke puntje van het Europese vasteland. We rijden door Cascais en volgen de kust waardoor we mooie uitzichten hebben. Dus stoppen we ook een keer om foto’s te maken. Bij Azoia is een zijweg die ons brengt naar de vuurtoren op het puntje van de 145 m hoge kaap. De de zee blijft mooi (de oceaan in dit geval)Lusitaniërs, de oude bewoners van deze streek, kwamen hier al bijeen om de maan te aanbidden en de Nationale dichter Camoes schreef: waar het land eindigt en de zee begint – waar de geest van het geloof en het avontuur leeft – vanwaar de karvelen van Portugal vertrokken op zoek naar nieuwe werelden voor de wereld.

Hier houden we dus een pauze van zo’n 20 minuten om prachtige foto’s te maken. Het is wat heiig maar het uitzicht is geweldig en we kunnen behoorlijk uitwaaien.

Paleis SintraDan via een mooie route naar Sintra, door de Serra da Sintra waar vele grote “quintas “ (landhuizen) staan van de rijken uit Lissabon en ook een aantal paleizen verspreid over de bergen waaronder palacio da Pena, volgens velen een monsterlijk gedrocht en gebouwd voor de kunstenaarskoning Ferdinand van Saksen Coburg en echtgenoot van koningin Maria II.

Maar wij gaan voor het koninklijk paleis in de stad. Al in de 11e eeuw is er een de ontvangsthalvermelding van het bestaan van een kasteel / paleis. Koning Afonso V is hier geboren en gestorven in de 15e eeuw en koning Manuel I hoort hier van de ontdekking van de route naar India en 2 jaar later over de ontdekking van Brazilië.

Toen Portugal een republiek werd (1910) werd het een museum. 4 eeuwen lang hebben hier koningen gewoond dus is er in de loop der tijd een en ander gebouwd en verbouwd. Wat meteen opvalt aan de buitenkant zijn de 2 reusachtige schoorstenen. Binnen zien we diverse mooie zalen: zwanenzaal (voor bals en banketten0 – Moorse zaal met azulejos uit Sevilla – de keukenblazoenzaal met wapenschilden van adellijke families – de eksterzaal (136 ekster stellen de 136 roddelende hofdames voor) etc. etc. en ook de mooie keuken.

Na het bezoek is er nog genoeg tijd om te winkelen in de mooie zaakjes in het stadje. Er wordt dus ook druk gekocht door de mensen uit de groep.

Om 2 uur stappen we weer in de bus en dan kan men kiezen: uitstappen in Cascais 's middags nog even naar Cascaisom te winkelen – te eten – te wandelen of naar het hotel voor een paar uurtjes rust. ik stap ook uit in Cascais om te lunchen en daarna  de iets meer dan 2 km langs de boulevard terug te lopen naar het hotel

Morgen nog een halve dag weg en dan is er nog een dagje vrij. Het schiet al weer op, de dagen vliegen voorbij