Kerstreis 2017: 10 dagen Costa de Lisboa 24 dec. – 2 jan / dag 1 en 2

25 december 2017 - Estoril, Portugal

10 dagen Costa de Lisboa

Dag 1: 24 december. Vlucht Amsterdam – Lissabon

vlucht naar LissabonIk mag weer een reis begeleiden met de feestdagen en dit jaar mocht ik zelfs kiezen tussen 5 dagen Madrid of Lissabon met de Kerst of 10 dagen Kerst en jaarwisseling in Estoril (vlakbij Lissabon) met excursies. Heb deze keer dus voor het laatste gekozen na de laatste 2 jaren te hebben doorgebracht in Madrid met de Kerst.

Vanmiddag was ik dus op tijd op Schiphol voor de vlucht van 16.50 u want ik heb 27 aankomst Lissabonalleengaanden en ik wilde de meesten van de groep al proberen te zien voor vertrek. Echter waren een aantal mensen nog vroeger op Schiphol want velen zag ik pas weer bij de gate. Een rustige vlucht en redelijk snel kwamen de koffers op de bagageband en konden we de bus gaan zoeken buiten.

vlees - vis - groente en: water en wijn inclusiefHet is heel rustig op de weg en na een half uurtje staan we voor het hotel in Estoril. Kamers indelen en wat tijden doorgeven van diner en ontbijt en dan kunnen we plaatsnemen in de eetzaal voor het dinerbuffet. Er is voor elk wat wils van salade en warm eten en op tafel staan uitnodigend flessen wijn en water. Ook de kamers vallen bij ieder in de smaak want ik heb niemand horen klagen en zelfs aan alle voorkeuren is gedacht (bad – douche – laag – 5 dames die samen reizen op dezelfde etage etc.). Sommigen nemen nog een afzakkertje in de bar en de anderen zoeken na het eten hun kamer op.

Dag 2: 25 december. Wandelen naar Cascais

Er is voor vandaag geen programma want musea en winkels zijn natuurlijk allemaal heerlijk wandelweerdicht. Maar we blijven natuurlijk niet rondhangen bij het hotel. Ik heb voorgesteld om langs de boulevard van Estoril naar Cascais te lopen en daar rond te kijken. Bijna iedereen gaat mee en om half 11 is het vertrek. Een aantal gaan nog even naar de kamer om de dikke jas weg te leggen en een vest of zo te pakken want de temperatuur is aangenaam.

koffie - thee - warme chocomelHet is heerlijk lopen over de boulevard langs het water en zonder verkeer met mooi uitzicht over het water en de stad Cascais die steeds dichterbij komt. Vanaf het hotel is het ongeveer 2 km lopen dus heel goed te doen. Alle terrassen langs de boulevard zijn echter gesloten (het seizoen is voorbij) dus we moeten wachten tot we in Cascais zijn voor een kopje koffie. Bij toeval zie ik bij een zijstraat een bordje dat er een bar/restaurantje is met terras op het dak. Na even navragen kunnen we daar terecht voor een kopje koffie of chocolademelk. Het is er heerlijk zitten met mooi uitzicht

Daarna het stadje in waar ondertussen de winkeltjes open gaan en de obers van de centrum Cascaisrestaurants de mensen naar binnen proberen te praten voor de lunch.

We lopen eerst nog door tot aan de vissershaven bij het plein met het gemeentehuis en daar kan ik e.e.a. uitleggen (wandeling naar Boca do inferno b.v) voor de groep zich splitst en van de vrije tijd gaat genieten

Er is genoeg keuze in restaurants en ik vind na de lunch weer een groepje dat naar het hotel wil. Ik loop met hen mee en onderweg komen we nog meer luitjes tegen kerststalletje van kurkop weg naar Estoril. We hebben flink gewandeld vandaag want mijn stappenteller meldde dat ik er bijna 10 km op had zitten. Ongemerkt loop je toch een aantal kilometers (maar ik was na het ontbijt al op onderzoek uit geweest want ik had nog nooit in Estoril geslapen dus moest wel even de route checken.)

Vanavond weer dinerbuffet en morgen zijn we de hele dag in Lissabonzandkasteel: gelukkig kerstfeest

1. Marianne:
    26 december 2017
    Leuk om te lezen. Ik heb die reis ook gedaan.
  2. Tonny:
    27 december 2017