Kerstreis 2015 single-reis Madrid en omgeving (3)

27 december 2015 - Madrid, Spanje

27 dec:  dag 5: fietsen in Madrid en de terugvlucht

zonsopkomstVandaag moeten we weer naar huis (5 dagen zijn zo om) maar onze vlucht vertrekt pas vanavond. Genoeg tijd over dus om nog iets extra’s te doen. Optioneel kon men namelijk intekenen op een fietstocht door Madrid o.l.v. een Nederlands sprekende gids met onderweg een stop om tapas te eten onder het genot van een wijntje (of een biertje of wat fris)

Met een groepje van 10 vertrok is dus op tijd (na 9 u hoor!!!) en te voet richting Puerta del Sol. In een zijstraat van de winkelstraat moeten we ons voor 10 u melden. We zijn te vroeg maar al snel komen de mensen van de verhuur aanlopen. Er staat ook al meer gegadigden te wachten (bijna allemaal Nederlanders en Belgen, hoe zou dat komen) maar ik kan het zo regelen dat we als eigen groep gaan fietsen met een gids. Hij heeft zijn jeugd in Nederland doorgebracht en heerlijke kruiden en luxe etenspreekt nog heel goed onze taal. Ik vertel hem dat we de stad al te voet hebben bezocht dus de geijkte bezienswaardigheden kennen we al. Hij besluit dus ons een ander stukje stad te laten en wij zijn blij. We vertrekken dus richting Chueca wijk, aan de ander kant van de Gran Vía als het centrum. Hier wonen voornamelijk yuppen en mannen die van hetzelfde geslacht houden. Dat is bij sommige winkels goed te zien en we bezoeken ook de mooie overdekte markt San Anton in die wijk. Prachtige groente – kruiden – vis en vlees en niet voor een zacht prijsje. De gids weet van alles te vertellen over deze wijk waar ook veel gevochten is tijdens de Burgeroorlog o.a. we komen uiteindelijk ( fietsend door straatjes met hellinkjes en afdalingen pffff) via even uitleg van de gids op een pleinhet paleis van de Hertogin van Alva bij het Plaza de España en we fietsen naar het uitkijkpunt in het Parque del Oeste. Hier staat ook een Egyptische tempel (Debod) en het uitzicht over de stad is prachtig.

Dan via het koninklijk paleis naar de oude wijk in het centrum waar op zondag ook de Rastro wordt gehouden om uit te komen achter de Plaza Mayor.

Via de schrijverswijk ( en het woonhuis van de grote schrijver Cervantes) en Plaza de schrijversbuurt: hier woonde ooit CervantesSanta Ana komen we bij de Paseo del Prado uit naast het |Caixa forum met een prachtige hangtuin aan de muur. Hier tegenover houden we een pauze om te genieten van 3 heerlijke tapas: tortilla española – queso manchego – jamón serrano en heerlijk brood met olie en tomaat en dat onder het genot van een glaasje wijn. Dan weer op de fiets langs het Prado museum en dwars door het Retiropark. Het is zondag en mooi weer dus er zijn vele wandelaars.

glazen paleis in het RetiroparkHet laatste stukje gaat via het aloude postkantoor, nu van de gemeente, aan het Cibelesplein terug naar het beginpunt. We zijn onderweg geweest van 10 tot half 2 en hebben genoten. We zitten nog in het centrum en de bus voor de transfer komt pas rond 5 uur dus een aantal fietsers gaan nog even een paar uurtjes genieten in het Pradomuseum of Museum Thyssen, allebei op loopafstand. Ik besluit al slenterend en koffie drinkend op een terrasje richting hotel te lopen. Even een hapje eten in het winkelcentrum tegenover het hotel (Florida Norte) en dan wat lezen in de bar van het hotel (nee ober, ik hoef helemaal niks meer te eten of te drinken. Ze kennen me ondertussen en komen dus ook niets meer vragen)

Rond 5 u is dus iedereen weer present – koffers pakken naast de receptie en dan de rit naar het vliegveld. Inchecken en wachten op het vliegtuig. Zonder vertraging komen we aan op Schiphol en om niet met een koffertje te sjouwen had ik het bij de bagage gedaan. Helaas duurt de kofferafhandeling heeeeeeeeeeeeel lang. Spijt dus maar je kunt niet alles weten

Op tijd weer in Nederland om heerlijke oliebollen te bakken en appelbeignets. Het en een heuse oliebollenkraam op het plein voor het operagebouwzit er weer op

En als ik dit schrijf staan onze koffers klaar voor een heuse vakantie!!!! En nu met ons tweetjes. We mogen logeren bij vriend Ed in El Puerto de Santa María (prov. Cádiz) en we hebben er heel veel zin in. Morgenochtend vliegen we naar Sevilla en daar hebben we een huurauto gereserveerd. Na een groot uur hopen we dan aan te komen in El Puerto. De weersvoorspelling is gunstig (18 – 20 graden met zon) en we hebben al veel plannen. Maar er moet ook tijd over blijven om te fietsen – wandelen door de straatjes van El Puerto en af en toe een pauze te houden in een barretje voor een drankje en een tapa. Ik ken de stad alleen van lunches tijdens mijn reizen

We hebben er zin in. Ik ga proberen een blog bij te houden. Zal niet altijd tijdens de vakantie zijn maar ik hou jullie op de hoogte!!

1. Corrie:
    3 februari 2016
    Fijne tijd in het zuiden,geniet ervan. Groet.
  2. Jan:
    3 februari 2016
    lekker vis eten bij Romerijo, Calle José Antonio Romero Zarazaga, El Puerto, haha, heerlijk!
  3. Bert & Annemarie:
    4 februari 2016
    Fijne vakantie gewenst. Je hebt het verdiend!