Kerst in Madrid en omgeving: Kras 23 – 27 december 2018

24 december 2018 - Madrid, Spanje

Kerst in Madrid en omgeving

23 dec. – zondag: vlucht en bezoek aan de stad

In 2015 en 2016 was ik ook al 5 dagen in Madrid met de Kerst. Vorig jaar heb ik de feestdagen doorgebracht met een groep alleengaanden in Estoril (Lissabon en omgeving). Dit jaar is mij gevraagd om de feestdagen weer in de Spaanse hoofdstad door te brengen en wel 2 keer. Met de Kerst ben ik dus vertrokken met 23 mensen voor 5 dagen en op 30 dec. vertrek ik met 24 singles (alleengaanden) weer naar Madrid.

wolkenkrabber in de mistuitgebreid ontbijtdeze klok komt op t.v. om middernacht OudjaarPuerta del Sol

23 december vertrok ik dus met de groep in een KLM vlucht naar Madrid. Vroege vlucht om bij aankomst meteen te beginnen met een rondritje door de stad. Het is echter zeer mistig en aangekomen bij de 4 wolkenkrabbers zien we bijna niets. Die fotostop houden we dus nog tegoed. Gelukkig gaat later de zon schijnen en tegen lunchtijd stappen we uit bij het Koninklijk Paleis om in het centrum een hapje te eten.

Iedereen was vanochtend vroeg op (vlucht rond half 8) en een aantal hebben behoefte aan rust. Sommigen hebben nog fut om de stad in te gaan voor een bezoek aan museum Thyssen.

We logeren in een mooi hotel: EXE Moncloa en we hebben de ingang van de metro voor de deur: in 5 haltes zijn we met lijn 3 op Puerta del Sol, het middelpunt van de stad. In de omgeving van het hotel is voldoende eetgelegenheid en naast het hotel is een restaurant VIPS. Alleen op Kerstavond en 1e Kerstdag is het diner inclusief. De meesten liggen redelijk vroeg op 1 oor.

24 dec. – maandag: bezoek aan Toledo

Om 9 u komt de bus voorrijden. Het is weer heel mistig en de hele rit naar Toledo is er niet veel te zien. De rit om de stad heen voor het uitzicht doen we dus als we de stad verlaten. Het is de dag voor Kerst en in het hele land is veel gesloten. Vanavond is voor de Spanjaarden namelijk de belangrijkste dag voor de familie: kerstavond. Bij aankomst in Toledo staat de stadsgids Mario ons op te wachten. Hij gaat met ons door de stad wandelen en laat ons e.e.a.. zien. De stad ligt op een rots maar er zijn gelukkig roltrappen om ons naar boven te leiden. Bij de voormalige Joodse wijk gaan we de wandeling beginnen en zien o.a een klooster – een regeringsgebouw, vroeger een psychiatrische inrichting – de stadspoort bij de Puente San Martin – de kerk san Juan de los Reyes (hier wilden de Katholieke koningen begraven worden, maar ze veroverden later Granada als laatste Moorse bolwerk en hun kapel kwam vervolgens daar. Er zijn in Toledo nog 2 synagogen overgebleven (omdat ze later o.a. als kerk zijn gebruikt) en Santa maria la Blanca is ook open voor bezoek vandaag. We gaan dus kijken in de synagoge en zien mooie witte zuilen – versieringen maar ook resten van de Christelijke periode. Elke moskee en synagoge is namelijk in de christelijke tijd omgevormd tot kerk of tot andere bestemmingen. Het is koud dus we willen ons graag even warmen met een kopje koffie en een sanitaire stop is ook hard nodig. Volgt daarna een bezoek aan het beroemdste schilderij van el Greco en tevens zijn grootste: De begrafenis van de Conde de Orgaz! Waarop tijdgenoten staan van El greco en ook de schilder zelf en zijn zoon zijn op het doek te zien.

Via de kathedraal (hier haken wat personen af want die willen daar naar toe) gaan we naar het centrale plein van de stad: Plaza de Zocodover. Hier eindigt de wandeling met de gids en heeft iedereen vrije tijd om te wandelen – te eten – te rusten tot 3 uur. Het is helder weer geworden dus gaan we op weg naar de bus om een rondje rond de stad te maken en een fotostop te houden op de plek waar we een mooi uitzicht hebben op Toledo.

gelukkig is de mist opgetrokken om naar het uitzichtpunt te gaankerk San Juan de Los Reyes, ToledoJoods teken voor "leven"

Rond 5 uur zijn we terug in het hotel en kunnen we ons klaar maken voor het diner in een restaurant in het centrum. Het is Kerstavond en Spanje is min of meer op slot. Iedereen haast zich naar huis voor het diner van “Nochebuena”. Wij eten koude voorgerechten – paella – toetje en zijn op tijd klaar zodat het personeel naar huis kan voor het kerstdiner.

De binnenstad is prachtig verlicht en ik ga met een groot deel van de groep te voet terug naar het hotel. De metro en ander openbaar vervoer gaat vanavond op slot om half 10 maar de niet-lopers zijn op tijd voor de rit naar het hotel. In een groot half uur lopen wij terug via de Gran Vía en de c/Princesa. Goed voor de spijsvertering.

Plaza MayorPlaza Mayor

Morgen is een vrije dag gepland maar ik ga met de liefhebbers wandelen in de stad!!

P.s. nieuw ontwerp van reislogger. moet nog even kijken hoe ik de foto's er bij kan zetten

1. Elly Smagge:
    31 december 2018
    Met veel plezier heb ik dit jaar jouw reisverhalen weer gelezen, een heel gezond en een reislustig 2019. Hartelijke groeten Elly.