Kerst in Madrid en omgeving (2)

27 december 2018 - Madrid, Spanje

25 dec. 1e Kerstdag

Het is vandaag eigenlijk een vrije dag maar we hebben op dag 1 nog niet veel gezien van het centrum. Ik heb dus afgesproken met de groep om te gaan wandelen. Wie om 10 u in de hal staat gaat mee. Bijna iedereen is present en we nemen de metro naar Plaza de España. Hier staat een groot monument ter ere van de grote schrijver Cervantes, de auteur van Don Quijote de la Mancha. Een van de meest gelezen en vertaalde boeken in Spanje en over de hele wereld. Omdat het werk zich afspeelt in La Mancha staan op het plein veel olijfbomen. De verbouw van olijven begint ongeveer in die streek. Meer naar het noorden is het in de winter veel te koud.

Via de kathedraal en het kerkje San Nicolas komen we weer op de Mercado san Miguel. Even een kijkje nemen binnen maar het is vreselijk druk. Iedereen doet zich te goed aan hapjes – drankjes – oesters – visjes etc. Wij gaan verder naar Puerta del sol en hier houden we even een pauze voor de lunch. Na een uurtje is het merendeel van de groep weer bijeen. Een aantal mensen heeft voor iets anders gekozen. Via de Carrera de San Jerónimo met aan de linkerkant het gebouw van de Tweede kamer en aan het einde van de straat het Thyssen museum komen we bij het Pradomuseum. Ik kan laten zien waar de liefhebbers op de laatste dag van ons bezoek een kaartje kunnen kopen en waar de ingang is van het museum. Ertegenover staat de kerk Los Jerónimos waar veelal de high society trouwt en dan zijn we eindelijk bij het Retiropark. We nemen hier een tijdje rust en kijken onze ogen uit naar alle muzikanten – de vele gezinnen met kinderen – de vele stalletjes met snoep en de grote vijver.

Ons laatste stuk van de wandeling gaat langs de beurs – het Gemeentehuis aan de Plaza Cibeles en de Banco de España. Hier gaan we het metrostation binnen voor de rit naar het hotel Genoeg gelopen voor vandaag en vanavond gaan we nog heerlijk eten in restaurant La Catedral

Retiroparkkerk Los Jerónimos, naast het Prado museumMercado san Miguel

26 dec.: El Escorial en Segovia

De bus staat weer voor het hotel om 9 uur. We hebben de hele dag de tijd voor 2 bestemmingen. Allereerst bezoeken we het klooster – paleis – basiliek – pantheon complex, gebouwd door Filips II. Aangekomen bij het busstation staat de gids al op ons te wachten. Samen lopen we via een paar straten naar het grote complex maar onderweg zien we bijna het hele centrum  ingericht als Kerstdorp met vele figuren – huizen – dieren – zelfs een Romeins legioen etc.

We hebben 2 uur nodig om het hele complex te bezoeken en na een kopje koffie in het busstation kunnen we de trip voortzetten naar Segovia. De belangrijkste bezienswaardigheden zijn hier: het Romeinse aquaduct – de laatste gotische kathedraal die gebouwd is in Spanje – het Alcazar uit de 14e eeuw.

Na de lunch (het is heel druk in de stad) gaan we wandelen door het historische centrum tot aan het uitzichtpunt bij het alcazar. Prachtig weer met een heldere lucht en op de achtergrond zien we de sneeuw van de Sierra de Guadarrama.

Rond half 5 is het verzamelen en rijden we nog een rondje om de stad heen om een mooie foto te maken van de rotspunt met hoog daarboven het Alcazar. Rond 6 uur stopt de bus voor het hotel en is de avonds verder vrij om te relaxen en ergens te eten

Alcazar; dit gebouw is uit 1350 maar daarvoor stond er al een ander alcazarRomeins aquaduct SegoviaEl Escorial: klooster - paleis - basiliek - pantheon en binnen verboden te fotograferenzelfs de Romeinen ontbreken nietIn San Lorenzo del Escorial is een heel Kerstdorp gebouwd

27 dec.: vrije ochtend en de vlucht naar Amsterdam

Een aantal mensen van de groep is op tijd aan het ontbijt om rond openingstijd bij het Pradomuseum of museum Reina Sofía te staan. In het Prado hangen natuurlijk de grote meesters en in Reina Sofía kun je de moderne schilders bewonderen plus de Guernica van Picasso. Anderen blijven dichter in de buurt om wat te winkelen en te wandelen.

Om 2 uur vertrekt de bus naar het vliegveld (iedereen is op tijd) en we stoppen nog even voor een foto bij de 4 wolkenkrabbers in de zon. Op de 1e dag war er alleen maar een dichte mist.

De vlucht is op tijd en even na 7 uur landen we op de luchthaven Schiphol. Ik ben 2 volle dagen thuis en zondag vertrek ik weer naar Madrid met alleengaanden voor 5 dagen waaronder Oud en Nieuw

P.s Foto’s kunnen in de nieuwe opmaak helaas niet meer in het verhaal maar op een ruimte tussen de regels (als ik ze nog kan vinden tenminste) . Niet erg mooi vind ik

1. M Odijk:
    29 december 2018
    Leuke reisbeschrijving weer! Een gezond en reislustig 2019!! Groet Edwin en Marja.
  2. V d Laan:
    29 december 2018
    Al lezend ben ik ook op reis, groetjes Wil en ook van Huub, alle Goeds voor 2019!
  3. José van Bruggen:
    30 december 2018
    Veel dingen weer herkenbaar van een aantal jaren terug.
    Lees met plezier je reisbeschrijving.
    Beste wensen en alle goeds voor 2019.
  4. Ton tempelmann:
    3 januari 2019
    Tonny,toch weer genoten van je verhalen.Veel reisplezier in 2019 gewenst.hartelijke groet.