Karakteristiek Andalusië: 8 daagse reis Kras (27 sept – 4 okt. 2018) 2

4 oktober 2018 - Granada, Spanje

Alpujarras (Al Busherat = het grasland)

Lanjarón, Alpujarras

De voorlaatste dag van deze reis is een vrije dag in Granada of je kunt optioneel mee naar de Alpujarras, de zuidflank van de Sierra Nevada. Dit is de streek waar de Moren in 1492, na de Reconquista (herovering) van de Katholieke Koningen van het laatste Moorse koninkrijk, Granada, nar werden verbannen. Velen gingen weg maar zij die bleven (Mudejares) moesten wel extra belasting betalen.

Het gebied was al bewoond door Moren sinds de 13e eeuw en zij legden tegen de heuvels terrassen aan en zorgden voor irrigatie van het gebied. Op de terrassen verbouwden ze avocado – amandelen – citrusvruchten – olijven –en zelfs katoen. Het werd een soort Moors reservaat maar halverwege de 16e eeuw brak er een opstand uit en de bastaardzoon van Carlos V, Juan van Oostenrijk kreeg de opdracht de opstand te onderdrukken. Iedereen moest vanaf 1571 het land behalve enkele Moren die aan de nieuwe bewoners (vooral Galliciërs) de landbouwtechnieken moesten leren. Maar de nieuwe inwoners hadden geen idee hoe om te gaan met de irrigatie en zo en de streek raakt in verval en de inwoners zijn straatarm.

In vele dorpjes zien we huizen met platte daken en vreemde schoorstenen die

de stad van het bronwater en thermale baden: lanjarón

uniek zijn voor Andalusië. Ze doen eerder Moors aan dan Spaans. De daken zijn van klei zodat ze ondoordringbaar zijn voor de regen. Een deel van de groep gaat vandaag mee, een ander deel pakt de gelegenheid aan om te winkelen of om te slenteren door de verschillende wijken van de stad

Het eerste stuk rijden we nog op de snelweg richting Motril en op een hoog punt zijn we bij de Suspiro del Moro: de laatste Moorse koning, Boabdil, had hier in 1492 halt gehouden om nog een keer naar zijn geliefde Granada te kijken en dan barst hij in huilen uit. Zijn moeder blaft hem dan toe: nu huil je als een vrouw om iets wat je als een man niet kon verdedigen!!!!

op weg naar Granada

Dan is het niet ver meer naar de afslag om de Alpujarras in te rijden en de eigenlijke toegang is het stadje Lanjarón. Talloze bronnen zijn hier te vinden met smeltwater uit de toppen en bij het begin van de stad staat de fabriek van het Lanjarón bronwater. In het stadje zelf staan diverse kuuroorden. Het water zou helpen tegen nerveuze spanningen – artritis en vetzucht!!

Net voorbij het stadje stoppen we even voor een foto en dan vervolgen we onze weg richting Orgiva, de grootste stad in de streek met 8000 inwoners en bij de rivier is een heus hippy dorp. De drummer van genesis (Chris Stewart) is hier neergestreken en zit zelfs in de gemeenteraad en heeft een paar boeken geschreven over zijn leven als boer hier.

Pampaneira wordt onze eerste echte stop. Het stadje doet nog helemaal Moors aan

Pampaneira

en de kerk staat op de fundamenten van de vroegere moskee. De bakker, slager en visboer komen met hun auto hierheen om hun waren te verkopen want die voorzieningen zijn hier niet. Het is een prachtig stadje met smalle straatjes – terrasjes – een chocoladefabriekje – een snoepfabriekje en vele winkels die o.a. Jarapas verkopen = dekens, matjes en spreien van resten van lappen. Wij drinken hier een kopje koffie – proeven van de chocolade en de snoepjes en slenteren door de straatjes en kijken in elk winkeltje

op weg naar Trevelez

Dan gaat het verder omhoog tot aan het hoogst gelegen dorp in Spanje: Trevélez. Maar eerst passeren we nog Bubión – Pórtugos – Busquistar etc.

Trevélez ligt op bijna 1500 m hoogte in de schaduw van de hoogste top van de Sierra Nevada: Mulhacén. Het is een stadje wat bijna helemaal leeft van de fabrieken waar hammen worden gedroogd en wij gaan natuurlijk naar de hamfabriek. In dit geval de Gonzalez fabriek waar ik al vele jaren kom. We krijgen

hamfabriek

uitleg over de behandeling van de hammen voor ze te drogen worden gehangen (pekelen o.a.) voor minimaal 1 jaar en sommigen zelfs 2 jaar. We mogen natuurlijk ook proeven en niet alleen van de ham. Ook wordt – chorizo – geitenkaas en schapenkaas worden geproefd.

En dan is het tijd voor de lunch op het dakterras van restaurant Gonzalez. Alles staat al voor ons klaar en we kunnen meteen bestellen. De meesten nemen natuurlijk iets met ham: bordje serranoham met brood – bordje ham/kaas – salade van het huis met ham – meloen met ham –plato alpujareño met specialiteiten – gazpacho met garnering etc. het is heerlijk weer om

Trevelez, hoogst gelegen dorp van Spanje

buiten te zitten

En dan begint de afdaling via dezelfde weg maar het uitzicht is toch elke keer weer anders. We stoppen nog bij de fuente agria: een bron met ijzerhoudend water. We dalen hier een trap af naar de plek waar het water neervalt op de bodem van een riviertje. Alles ziet helemaal bruin van de ijzerafzetting en men komt van heinde en ver om hier water te halen.

Rond 5 uur zijn we weer terug in het hotel en na weer een heerlijk buffet ga ik met

fuente agria: bron met ijzerhoudend water

een aantal mensen naar de flamencoshow als afsluiter min of meer van deze reis. Dat is altijd in Cueva Los Tarantos in de Sacromonte wijk waar we met een klein busje naar toe worden gebracht. Na de show lopen we nog even naar Plaza San Nicolas voor het uitzicht op een verlicht Alhambra en dan is het tijd om terug te keren naar het hotel

De laatste dag hebben we een late vlucht dus kunnen we nog de stad Malaga bezoeken. Een aantal mensen verlengen deze reis met 3 nachten in Hotel VIK aan de Cala de Mijas en die worden alvast naar het strandhotel gebracht. In Malaga zien we het Romeinse amfitheater – bar Pimpi – Plaza Merced waar het geboortehuis van Picasso staat – het Picassomuseum – de kathedraal en is er vrije

ik zit in het vliegtuig en mijn koffer bijna

tijd voor museum – winkelen – lunchen – wandelen etc. De vlucht is op tijd en laat in de avond landen we op de luchthaven Schiphol.

2 weken thuis om wat anders te doen en 18 oktober is de reis Hart van Spanje voor mij om te leiden: Madrid – Toledo – Avila – Salamanca – El Escorial – Segovia en weer Madrid.

En ik heb net te horen gekregen dat ik 23 december met een groep Kerst ga vieren in Madrid (5 dagen) en 30 december met singles voor 5 dagen ook weer naar Madrid voor Oud en Nieuw!! Liefhebbers kunnen nog mee (denk ik).

1. Ingrid:
    17 oktober 2018
    Leuk verslag van een mooie reis, bedankt Tonny, we hebben genoten,
  2. V d Laan:
    17 oktober 2018
    Vanuit Oostkapelle groetjes en bedankt voor het boeiende verslag, van een byzondere reis!