Karakteristiek Andalusië: 23 febr. – 2 maart 2017 (2)

25 februari 2017 - Sevilla, Spanje

25 febr. Sevilla

binnenplaatsWe gaan met de bus van het hotel naar de uitstapplek naast het duurste hotel van de stad (Alfonso XIII) en moeten dan te voet naar de ingang van het Alcázar. Daar staat onze stadsgids al op ons te wachten. Met groepen is het namelijk verboden om zonder lokale gids naar binnen te gaan. Mijn groep bestaat uit 31 mensen en er mogen er maar 30 per gids naar binnen. Voor 1 kind maakt de dame aan de kassa dus ook bezwaar. Hij mag niet mee. Dus  een gids zoeken die  even zijn gezicht laat zien aan de kassa alsof hij mee naar binnen gaat en het is oké. (later in Granada gaat dat niet lukken)

Zij leidt ons door het mooie alcazar inclusief de tuinen – later door de voormalige grafmonument Columbus in de kathedraalJoodse wijk, Santa Cruz en als laatste lopen we door de kathedraal van Sevilla. De grootste gotische kathedraal ter wereld en de 3e grootste ter wereld na de St. Pieter in Rome en de St. Paul’s in Londen. Groots staat daar het grafmonument van Columbus (ongeveer 100 gram ligt daarin, zoals is gebleken na DNA testen)  geflankeerd door ridders die de voormalige 4 koninkrijken van Spanje voorstellen (Castilla – León – Navarra – Aragón). Ook het hoofdaltaar en het koor worden uitvoerig beschreven en ook de sacristie met de kerkschatten.

op die koepel heb ik nog nooit mensen zien lopen???In de kerk nemen we afscheid van haar want ik ga met de liefhebbers nog maar eens de 34 schuine hellingen lopen van de toren voor een mooi uitzicht over de stad.

Na de lunch neem ik een groot deel van de groep mee nar de Metropol parasol. Gebouwd op de plaats waar een parkeergarage moest komen en een nieuw marktgebouw. De parkeergarage is er nooit gekomen want men vond een Romeinse stadswijk en alle resten zijn er nu te bewonderen onder het marktgebouw

Boven op het plein is een grote houten constructie geplaatst met een 360 graden 360 graden uitzicht over de stad: Metropol Parasol (Las Setas)wandelpad met overal prachtige uitzichten. Ontworpen door een Duitser. Het heet Metropol parasol maar in de volksmond zijn het gewoon “Las Setas”, de paddenstoelen.

Ik dwaal nog wat door de straatjes in de binnenstad en kom o.a. langs een stoffenwinkel waar iedereen lappen stof kan komen voor de tunieken van de broederschappen voor de processies van de nog een tuniek nodig voor de processies van de Goede WeekGoede Week en ook voor het maken van flamencojurken voor de beroemde Feria

De chauffeur wacht ons weer op rond 6 uur om ons naar het hotel te brengen. De meesten zijn moe na een hele dag lopen in de stad. In het hotel is een restaurant waar men kan eten dus voor velen is het vandaag genoeg.

Ontspannen,  eten en wat rusten op de kamer

Morgen naar Cordoba, alweer een hoogtepunt