Karakteristiek Andalusië: 23 febr. – 2 maart 2017 (1)

23 februari 2017 - Málaga, Spanje

23 febr. vlucht Amsterdam – Malaga – rit naar Antequera

Mijn eerste reis dit seizoen, dankzij de carnavalsvakantie. Om 6 u in de ochtend vertrekt het vliegtuig van Tui voor de vlucht naar Malaga. Wel erg vroeg opstaan dus maar we hebben dan gelukkig in Malaga nog de tijd om de stad te bezoeken. Ik heb een groep van 31 personen waaronder 3 kinderen. Dat gebeurt niet zo vaak maar is wel leuk om te zien hoe kinderen de cultuur en de geschiedenis van een streek opsnuiven. Het is tenslotte vakantie voor de jeugd. Samen met mijn groep is er nog een groep alleengaanden die een week met een collega verblijven in een hotel aan de Costa de Mijas. Zij maken excursies vanuit 1 hotel en wij maken een rondreis.

koffie drinken bij Bar El Pimpi, MalagaAls iedereen de koffer heeft (velen hebben voor 8 dagen alleen een kleine koffer als handbagage) gaan we naar de plaats waar de touringcars klaarstaan en we vertrekken naar het centrum van Malaga. Langs de kust met een nieuw strand (waar eerst industrie was, getuige een aantal schoorstenen die zijn blijven staan) rijden we naar de nieuwe pier met de kleine vuurtoren. Hier hebben we een mooi zicht op de stad met o.a. de kathedraal (fotostop) en we rijden nog even naar boven naar de top bij de parador (Gibralfaro) hier is de fotostop voor het uitzicht op de haven en de Plaza de toros. Dan is het tijd voor een korte wandeling (we mogen maar op 1 plaats uit de bus stappen, bij het gemeentehuis) naar het centrum en de allereerste stop is de beroemde bar/restaurant El Pimpi. Hier drinken we koffie op het terras, bewonderen we het interieur met de vele foto’s van beroemdheden, en de mooie aankleding.

Na deze onderbreking maak ik met de groep een korte wandeling naar het plein met de overdekte markt, Malagahet geboortehuis van Picasso – de Mercado, aan het zelfde plein (nu nog maar een paar winkels en voor de rest wat barretjes met heerlijke tapas) – langs het Picasso museum en de kathedraal naar de winkelstraat. Hier hebben de mensen vrije en de keus om wat te doen: winkelen – lunchen – Picassomuseum – kathedraal - overdekte markt etc.

Rond 4 uur verzamelen we weer bij de bus voor een korte rit naar het hotel voor vannacht, vlakbij Antequera. Tijd om even te rusten (het was heel vroeg vanochtend) – lekker te eten – nog en kopje koffie o.i.d en dan is het al heel snel heel rustig. Op tijd naar bed want morgen hebben we een vol programma

24 febr.: Antequera – Ronda – Jerez de la Frontera – Sevilla

We hebben het slaaptekort weer ingehaald en voor 9 u zijn we op weg naar Ronda. Een mooie rit door het binnenland en onderweg zien we zelfs sneeuw langs de weg liggen. We zitten niet eens hoog maar er is vannacht regen / sneeuw gevallen en het is nog niet ontdooid.

ochtend in Ronda, de TajokloofWe zijn maar kort in Ronda, de stad aan de 160 m diepe kloof (El Tajo) met de oude stad aan de overkant van de brug. Dus krijgt iedereen uitleg en een plattegrond mee en zo kan iedereen zelf bepalen wat ze willen doen. Een aantal personen is zelfs een deel afgedaald in de kloof voor een paar prachtige foto’s.

Een vroege lunch en dan op weg naar Jerez de la Frontera (een rit van ongeveer bezoek aan de sherrybodega Tio Pepe, Jerez de la Frontera1,5 u). ik heb namelijk afgesproken met Tío Pepe (Ome Josef) van de bodega Gonzalez Byass. We krijgen hier een rondleiding en we proeven na afloop 3 sherry’s (droog – beetje zoet – heel zoet)!!!

Ons hotel voor de komende 2 nachten staat echter in Sevilla (in de stad zelf) dus daar moeten we nog naar toe.

Hotel Palmera ligt aan een zijstraat van de mooie avenida de la Palmera, bij het Maria Luisa park. Mooi hotel met mooie kamers maar we hebben in deze stad nooit het avondeten inbegrepen. Dat hoeft ook niet want er zijn vele gelegenheden om te eten. We gaan altijd de 1e avond met de groep (diegenen die willen want alles is vrijblijvend natuurlijk) eten in restaurant El Cabildo, tegenover de hoofdingang van de kathedraal. Ham / kaas – salade met tonijn – gefrituurde visjes – gevulde paprika – varkenshaas met champignons – toetje met een glas cava – gallasje moscatel bij binnenkomst en tijdens het eten wijn en bier. Heerlijk!!!

Maar voor we hier naar toe gaan stop ik altijd even bij de Plaza de España Plaza de España in de avond als het donker is. Het plein is de Spaanse bijdrage aan de Iberisch-Amerikaanse tentoonstelling van 1929 en 's avonds is het mooie verlicht. Een prachtige eerste kennismaking met de stad. Tegeltableaux van alle Spaanse provincies - 4 bruggen symboliseren de voormalige 4 koninkrijken waaruit Spanje is ontstaan en in de grachten kun je in de zomer roeien. Vele landen die vroeger een kolonie van Spanje waren hadden er hun paviljoen en een aantal (hele mooie) zijn blijven staan aan de palmenlaan en in de zijstraten ernaast

Na afloop van het diner maak ik een rondje langs de verlichte kathedraal etc. en dan is het hoog tijd om met de bus terug te rijden naar het hotel. De chauffeur moet op tijd parkeren om zijn tachograaf op pauze te zetten.

Morgen bezoek aan de stad Sevilla en overmorgen is Cordoba aan de buurt

1. Jannie:
    20 maart 2017
    Wat leuk om onze reis op deze manier terug te lezen. Tonny bedankt voor al je uitleg op deze rondreis.