De Jong Intra vakanties: Westhighlands en Hebriden. Eiland Harris. Dag 5

25 juni 2012 - Stornoway, Verenigd Koninkrijk

WestHighlands en Hebriden met De Jong Intra vakanties

25 juni

Dag 5: eiland Harris

Gisteren hebben we het noordelijke eiland verkend, vandaag is het zuidelijk eiland aan de beurt: Harris. Het is maandag, de winkels zijn weer open en  het weer ziet er veelbelovend uit. Dus gaan we allemaal bij de supermarkt om de hoek weer een picknick halen want we komen een paar mooie strandjes tegen.

Het is ongeveer een uurtje rijden vanaf het hotel naar Tarbert, hoofdstad van Harris. Dat is maar een heel klein plaatsje met een paar winkeltjes, een tearoom en een hotel. Hier zijn we ook met de ferry aangekomen vanaf het eiland Skye. Er is ook een mini-boerenbond winkel van Sinkel: er is echt van alles te koo, maar het is koffietijd en bijna de hele groep zit in de tearoom aan heerlijke koffie.

Dan vervolgen we onze weg helemaal naar het zuidelijke puntje: Rodel, de vroegere hoofdstad van Harris. Hier is alleen nog een prachtig kerkje over bij een haventje en een hotel en het is voor het overgrote deel uitgestorven op een aantal schapen na.

In het kerkje een paar mooie graftombes. Een is zelfs door de latere dode gemaakt in 19 jaar tijd. Op de begraafplaats zien we hele oude grafstenen maar ook vrij nieuwe, zelfs die van een kind  (door het ijs gezakt en verdronken)

Dan gaan we op zoek naar een picknickplek. Op de heenweg hebben we al een paar mooie strandjes gezien maar het probleem is om een parkeerplekje te vinden voor de bus. We vinden er een, bij een hek langs de weg waar een aantal schapen lopen maar waar ook mooie duinpannen zijn en een prachtig strand:  eten – schelpen zoeken – foto’s maken en dan weer richting het noorden, naar Stornoway waar de winkels nog open zijn.

We zijn o.a het plaatsje Leverburgh gepasseerd vandaag, genoemd naar meneer Leverhulme (juist, de meneer van de Unilever)

Hij had op het eiland een fabriek opgezet om van walvisvlees worstjes te maken en die te verkopen op de Afrikaans markt. Wat niet gelukt is overigens (gek hé)

’s Avonds nog een heerlijk buffet en dan op tijd naar bed. Het is morgen heel vroeg dag, te lezen in het volgende blog