It giet oan!!!!!!!!!! (maar eerst nog naar een museum)

12 april 2012 - Waalwijk, Nederland

Hallo allemaal

Ik ga bijna weer vertrekken maar eerst was er nog een vrije woensdag voor museumbezoek. Op tv was een item over een expositie van erotische schoenen in “ons” schoenenmuseum in Waalwijk. Nu woon ik daar toevallig om de hoek en ik heb een museumjaarkaart dus een kleine moeite om even langs te gaan en te kijken. bijna. En ik moet tot mijn schande bekennen dat ik al sinds 1976 in Waalwijk woon (met een korte onderbreking van 4 jaar) en ik ben er pas 1 keer eerder geweest (met de kleinkinderen een aantal jaren geleden).

Ik kom oorspronkelijk uit de textielstad (Tilburg) maar de familie van mijn moeder zat in de schoenen. Mijn opa was schoenmaker en mijn moeder moest na de schooltijd naar de schoenfabriek om schoenen te stikken. Later is dat goed van pas gekomen toen wij kinderen (5) allemaal mochten gaan studeren op de middelbare school en dankzij het thuiswerk van moeder (schoenen stikken) werd het ook financieel mogelijk gemaakt. We plukken daar natuurlijk allemaal nog de vruchten van en zijn ontzettend dankbaar dat het ons mogelijk werd gemaakt.

Waalwijk ligt in de Langstraat: het gebied van de schoenindustrie. In het museum zie je vele werkplaatsen nagebouwd van beroepen die iets met leer te doen hebben: van het bewerken van de huid tot aan de schoenen toe en de aanverwante leren artikelen zoals: zadels – tuigen voor paarden – schilderijen van leer (net als vroeger in Cordoba – Spanje) etc. Er is ook een overzichtstentoonstelling van schoenen door de tijden en culturen heen en natuurlijk de tijdelijke expositie van erotische schoenen. Nu heb ik daar niet zo veel mee, ik koop hooguit 3 tot 4 paar schoenen per jaar en die verslijt ik tot ze rechtstreeks in de container kunnen

Maar mijn reisseizoen gaat weer beginnen. Morgennacht (22 april) ga ik vertrekken voor een hele nieuwe reis in onze reisgids en ik mag de allereerste gaan doen en proberen er een goed draaiboek van te maken. Ik heb er reuze zin in, vooral omdat het weer een uitdaging is om een nieuwe reis goed proberen op te bouwen.

En om jullie een beetje jaloers te maken: de reis heet “Ontdek de Spaanse steden”en ik begin in Barcelona (2 dagen). Dan naar Zaragoza – Burgos (stukje pelgrimsroute naar Santiago) – Valladolid  - Salamanca (een van mijn lievelingssteden waar ik tijdens mijn studie Spaans heb gewoond en gestudeerd) – Avila – Segovia – Madrid. Na 2 dagen Madrid stappen we op de  Hoge snelheidstrein naar Cordoba en daarna staat nog Sevilla op het programma. Dan is het voor mij nog niet afgelopen want dan ga ik door  naar Malaga om nog een 8 daagse reis te begeleiden in Andalusië.

Mochten jullie nu heel erg jaloers worden: op 20 mei mag ik de reis Barcelona – Sevilla nog een keer doen en ik geloof dat er nog plaatsen vrij zijn in het vliegtuig en in de bus dus doe eens gek en reserveer een plekje!

Ik hou jullie in ieder geval zo veel mogelijk op de hoogte van alle wetenswaardigheden op reis in de hoop dat er (gratis) wifi is in de hotels.

1. Jan jansen:
    21 april 2012
    Tonny, vergeet niet in Burgos het prachtige beeld van El Cid te bekijken.
    Veel reisplezier!
  2. Tonny:
    21 april 2012
    daar ga ik zeker langs want we hebben een hotel midden in de stad.
    later zien we hem weer terug in Sevilla
  3. Sandra:
    21 april 2012
    Nog bedankt voor al het oppassen deze week en veel plezier op je reis! Wij zijn helemaal niet jaloers hoor!
  4. Tonny:
    21 april 2012
    je had zelfs (theoretisch) mee gekund! je hebt vakantie!
  5. Corrie:
    22 april 2012
    Misschien volgend jaar,het lijkt mij geweldig.We hebben nu Oraniumbaum gepland in verband met het mee exposeren van een werkstuk van Michiel en Jiska.Beatrix opend woensdag de tentoonstelling.
    Veel plezier.