Historisch Spanje 8 – 19 september 2019. Kras  (3)

13 september 2019 - Cáceres, Spanje

Dag 6: Cáceres – Trujillo

Vandaag staan 2 mooie steden in Extremadura op het programma. Allereerst gaan we rijden vanuit Plasencia naar Cáceres: de meest monumentale stad in Europa na Praag en Tallin. Als we aankomen is het eerst tijd voor koffie op de Plaza Mayor. De ooievaar is hier het symbool van de stad maar de meesten zijn helaas al weg. De stad gaat prat op het feit dat de muren om de oude stad heen praktisch onbeschadigd zijn en dat zijn een van de weinige bouwwerken die over zijn uit de tijd van de Almohaden in de 12e eeuw. Van de vroegere 30 torens die in de muren waren gebouwd zijn er nog 12 over.

Na de koffie gaan we wandelen door de oude historische wijk en zien o.a. al op de Plaza Mayor de Toren van de preekstoel – de arco de la estrella uit de 18e eeuw en bijna in elke straat staat wel een voormalig paleis van de adellijke families en van de ridders die na de herovering van de gebieden op de Moren werden beloond met grond en plaatsen in de stad om een paleis te (her)bouwen.

Caceres, ExtremaduraPlaza mayorKathedraal

Op de Plaza Santa Maria staat de kerk Santa maria. De bouw begon meteen na de reconquista in de 12e eeuw maar later is er veel aan verbouwd. Hier is ook het bisschoppelijk paleis uit de 16e eeuw en een aantal paleizen. Het volgende plein is Plaza San Jorge en hier zien we de kerk San Francisco (binnen is nog de kerststal te zien). De kerk hoorde bij een voormalig Jezuïetencollege. Ook het paleis Golfines de abajo. Deze familie was bevriend met de Katholieke koningen. Het paleis is van net na de reconquista en vanwege de vriendschap mocht het koninklijk wapen op de gevel.

Aljibe, Moors waterreservoir in het museumCasa veletas, museum met extra expositieArco de la estrella

Plaza San Mateo heeft een kerk op de plaats van een voormalige moskee en Palacio de las cigueñas (ooievaars) waar nu het militaire gouvernement zetelt. Op Plaza de las Velatas gaan we Casa de las veletas binnen (windijzers). Dit is nu namelijk een museum: archeologisch – folklore – moderne kunst en in de kelder is nog de oude Aljibe te zien = het waterreservoir, aangelegd door de Almohaden in de 11e eeuw. Hiervandaan lopen we door de smalle straatjes terug naar de plaza Mayor voor een hapje en een drankje en rond het middaguur vertrekken we met de bus naar de volgende stad:

Trujillo: Deze stad was al bewoond in de prehistorie – later kwamen de Kelten en nog later de Romeinen en uit die tijd is nog een necropolis teruggevonden. De Moren vanaf de 8e eeuw zorgden voor de stadsmuren maar begin 13e eeuw werd de stad heroverd door Ferdinand III. Na de ontdekking van Amerika komen veel veroveraars en ontdekkingsreizigers uit deze stad waaronder Pizarro, de ontdekker van het Incarijk. Francisco de Orellana was de verkenner van de rivier de Amazone en Nuflo de Chaves is de verkenner van het Rio de la Plata gebied. Diego de Paredes was de verkenner van Venezuela en Mario Escobar uit Trujillo heeft er voor gezorgd dat de 1e graanvelden in Peru kwamen.

Pizarro, veroveraar van het Inca rijkPaleis van de gebroeders PizarroGeboortehuis PizarroKerk waar een aantal veroveraars begraven liggen

Bij aankomst gaan we eerst lunchen in een van de vele eettentjes op het plein en dan gaan we wandelen door het stadje. Op de Plaza Mayor staat het standbeeld van de beroemdste inwoner: Pizarro en van hieruit klimmen we een stukje omhoog richting de resten van het kasteel. Het kasteel is gebouwd door de moren in de 9e eeuw en later door de Christenen uitgebreid in de 15e eeuw. Hiervandaan hebben we een mooi uitzicht op het stadje. In de kerk santa Maria la mayor werden veel veroveraars begraven en de Katholieke koningen hebben hier wel eens de mis bijgewoond. Natuurlijk staat de kerk op de resten van een vroegere moskee. We lopen langs het geboortehuis van Pizarro en op diverse plaatsen hebben we een mooi uitzicht op de stad en de omgeving. Na de wandeling hebben we nog wat tijd om iets te drinken voor we weer terug rijden naar ons hotel in Plasencia

Morgen staat de rit naar Sevilla op het programma met onderweg een bezoek aan de Romeinse stad Mérida met overblijfselen van een theater en amfitheater. Hier maken we een wandeling door het centrum, langs een oude romeinse tempel om uit te komen bij de Romeinse brug. De eindbestemming is dan Sevilla. Daar heb ik al genoeg over geschreven net als over Córdoba. Maar daarna rijden we weer naar het noorden en daarover zal ik in het volgende blog schrijven: Almagro en Consuegra

P.s. Door de vele reizen die ik heb gemaakt loop ik een beetje achter. Maar ik heb een blogje beloofd over deze steden dus hierbij een verlaat verhaaltje