Historisch Spanje 8 – 19 september 2019. Kras  (1)

8 september 2019 - Alcala de Henares, Spanje

Dag 1: Alcala de Henares

Het is ondertussen 3 jaar geleden dat ik deze reis mocht begeleiden door een groot deel van Spanje. De volgende steden zullen we gaan bezoeken: Alcala de Henares – Madrid – El Escorial – Segovia – Avila – Salamanca – Candelario / Bejar – Parque Monfragüe – Palencia – Cáceres – Trujillo – Mérida – Sevilla – Córdoba – Andújar – Almagro – Arenjuez – Toledo en terug naar Madrid. Een aantal totaal verschillende gebieden maar over de meeste steden is dit jaar al een blog verschenen. Ik beperk me nu (ook uit tijdgebrek) tot steden waar ik bijna nooit kom.

De reis duurt 12 dagen en op dag 1 hebben we een hele vroege vlucht vanuit Schiphol naar Madrid. Rond kwart over 9 in de ochtend landen we namelijk al in de Spaanse hoofdstad. De koffers komen snel en de bus met chauffeur is al gearriveerd om ons mee te nemen naar Alcalá de henares. Sommigen in de groep denken dat we naar het hotel gaan en er geen programma is maar dat gaat niet gebeuren. Alcala is een aardige stad en we kunnen pas na 3 u gebruik maken van de kamer.. Dus is de groep blij dat ik hen begeleid naar de stad.

Graftombe CisnerosUniversiteitGesticht door kardinaal Cisneros

De stad is beroemd geworden toen eind 15e eeuw de universiteit werd gesticht door de kardinaal van Toledo: Cisneros. De opening was in 1509 en de universiteit werd een van de belangrijkste in de 16e eeuw, naast die van Salamanca natuurlijk. De naam is Complutense omdat de stad zo heette in de Romeinse tijd. In de 19e eeuw wordt de universiteit verplaatst naar Madrid en verliest de stad de betekenis van weleer. In de 20e eeuw is gelukkig weer een deel van de faculteiten terug in de stad.

Het is een korte rit naar de stad en vlakbij het historische centrum stappen we uit de bus. En na een klein stukje lopen staan we in de belangrijkste straat van de stad: calle Mayor (de Grotestraat) en bij het Cervantes plein. Het is tijd voor koffie maar de stad moet nog een beetje wakker worden. Ik loop intussen naar de VVV om plattegronden te halen voor de groep (27 mensen heb ik onder mijn hoede).

Don Quijote en Sancho PanzaVechten tegen de windmolensZijn vader was dokter en behandelde zieken

De beroemde schrijver van het boek Don Quijote de la Mancha is hier in de stad geboren:  Cervantes (1547) wij gaan zijn geboortehuis bezoeken in de calle Mayor: al in de 13e eeuw was er markt in de stad en in deze straat en daarom hebben alle huizen arcades zodat de markt overdekt was. Zijn geboortehuis gaan we bezoeken maar het is ondertussen gerestaureerd maar wel ingericht met meubels ut zijn tijd. En voor de deur op een bank zit Don Quijote met zijn maatje Sancho Panza.

Maria gaat binnenkort mee in een processieKathedraalDe mis is bezig

We wandelen daarna door de Calle Mayor – bezoeken de kathedraal waar de mis bijna afgelopen is. Het is 8 september: Maria geboorte en er staat naast het altaar een mooi beeld van de Maagd. De processie is helaas al geweest. Hierna is het tijd voor lunch en wat rondwandelen en om 2 uur sluiten we aan bij een rondleiding door de oude universiteit. Die is namelijk in het Engels. De voorgevel is in een mooie plateresco stijl (stijl van de zilversmid maar dan in steen). We zien een paar patio’s, o.a. de patio trilingüe = genoemd naar de 3 talige bijbel – de paranimfo waar  het studiejaar wordt geopend en gesloten met een bijeenkomst en waar elk jaar op 23 april (sterfdag Cervantes)  de Cervantes prijs voor literatuur wordt uitgereikt door de koningen aan een Spaanstalige schrijver. In de kapel van de universiteit lag de stichter, Cisneros, begraven maar nu is de graftombe leeg. In de Burgeroorlog was zijn tombe verplaatst naar de kathedraal. Zijn kist is daar nog steeds maar de tombe is terug.

Paranimfo: o.a. voor de uitreiking Cervantes prijsHier zit de jury en vroeger de examinatorenPatio

Rond half 4 gaan we dan met de bus naar het hotel. Het was vroeg dag en we hebben een beetje rust nodig. Naast het hotel is een plein met restaurantjes en daar kan iedereen vanavond wat eten. We blijven hier 2 nachten. Morgen bezoeken we namelijk Madrid. (dag 2)

Daar is al genoeg over geschreven net als over Escorial – Segovia (dag 3)– Avila en Salamanca (dag 4). Daarna gaan we zuidwaarts en komen we weer in een gebied waar ik niet vaak ben. Wordt vervolgd

1. Lisa Borst:
    13 september 2019