Historisch Spanje – 12 juni vertrek – 12 dagen (5) Kras

21 juni 2016 - Almagro, Spanje

Mijn laatste blogje van deze reis. Ik zit ondertussen al weer in Noorwegen maar moet dit even afmaken. De stad waar we vandaag naar toe gaan, vanuit Andujar, is Almagro. Ik heb daar veel foto’s van gezien, vooral van de bijzondere Plaza mayor Despeñaperros: we verlaten Andalusië op weg naar la manchaen van de Corral de las comedias. Eindelijk maak ook ik even een uitstapje weg van de snelweg en via het wijngebied Valdepeñas komen we (na de pas van Despeñaperros te hebben overgestoken tussen Andalusië en Castilla) aan in Almagro.

Bij de VVV in het stadje kopen we een combi-kaartje (6,50€) waarmee we 6 monumenten / bezienswaardigheden in het stadje kunnen bezoeken. We beginnen meteen bij de eerste die tegenover de VVV ligt: het klooster van de Domincanen. Later verlaten en nu deels omgebouwd tot een hotel. Mooie kloosterhof en refter / de refter met hoek voor de biddereetzaal

Op weg naar het centrum monument nummer 2: de kerk van san Agustín. Wordt niet meer als zodanig gebruikt. De kerk is namelijk flink beschadigd door de aardbeving van Lissabon in 1755 en de scheuren zijn heel duidelijk te zien.

de bijzondere Plaza mayor in AlmagroDan staan we ineens op de mooie en bijzondere Plaza Mayor, vooral in de blauwgroene kleur valt het op en de lange zijkanten van het plein met de vele winkeltjes en restaurantjes maar ook met de corral de las comedias: een binnenplaats van een paleis / herberg waar vanaf de 16e eeuw theater werd gespeeld, totdat er een tijd kwam dat het immoreel werd gevonden. We krijgen een hele uitleg (in het Spaans en ik vertaal) over de gang van zaken tijdens zo’n toneelstuk en wie waar zat en wie wat mocht doen.

Voordat het sluit bezoeken we nog het kantmuseum met prachtig kantwerk voor nog een keer: kantmuseumelke gelegenheid en alle meubels.

Dan hebben we op het kaartje ook nog de mogelijkheid om het paleis van Függer te bezoeker, de Duitse bankier en geldschieter van carlos V die trouwens ook in de handel zat en als laatste nemen we een kijkje in een 19e eeuws stadstheatertje met veel pluche en kroonluchters. Dan is het toch echt tijd om te lunchen en even op een terrasje te zitten voor we doorrijden naar ons hotel in Aranjuez. Onderweg even een zijweg in om de molens van Don Quijotte te fotograferen (Oh nee, het waren reuzen) in Consuegra.

Laatste bezoek van deze reis is het paleis van AranjuezDe volgende dag bezoek aan Toledo maar daar heb ik al vaak over geschreven en de laatste dag nog een bezoek aan het paleis in Aranjuez voor we naar Madrid rijden om nog een paar uur in de stad te zijn voor een bezoek (de meesten van de groep althans) aan het museum reina Sofía met moderne kunst. Vooral de Guernica van Picasso wil iedereen zien. Rond 5 uur naar de luchthaven en dan zit het er weer op. Ik kan me gaan klaarmaken voor de reis naar Noorwegen (ben bij dit schrijven al onderweg en mensen van de groep: nog geen last gehad van muggen!!!!)