Historisch Spanje – 12 dagen met vertrek 12 juni (3) Kras

17 juni 2016 - Trujillo, Spanje

Extremadura: Trujillo en Cáceres

Pizarro, veroveraar IncarijkOns eerste bezoek vandaag is de stad Trujillo, de stad van de veroveraars van de Nieuwe Wereld en vooral van Pizarro = de veroveraar van het Incarijk. De bus mag komen op de Plaza Mayor en na de koffie gaan we wandelen langs diverse woningen van de Conquistadores (de ontdekker van de Amazone – het woonhuis van Pizarro  etc) en we bezoeken het kasteel. Het oudste deel is al uit de 9e eeuw en later uitgebreid. Tussen de 2 torens staat een kapel met een Mariabeeld. De Maagd zou hier verschenen zijn tijdens de herovering van de Christenen op de Moren. We kunnen er o.a. over de muren wandelen.

Pizarro werd geboren rond 1475 als onwettig kind. In zijn jeugd was hij zwijnenhoeder. Na even in Italië te hebben gevochten vertrok hij naar Hispaniola.huis van Pizarro: alle groente en fruit van de Oude en de Nieuwe wereld Daar vergaarde hij wat geld en, al op middelbare leeftijd, ging hij samen met anderen de westkust van Zuid-Amerika ontdekken. Dat er een Inka-rijk bestond was al bekend en Pizarro vraagt en krijgt steun van Karel V  (1531) om samen met zijn 4 overgekomen broers en 168 Spanjaarden het miljoenenrijk te verslaan. Hij neemt de keizer/zonnegod Atahualpa gevangen en voorwaarde voor zijn vrijlating was dat de kamer waar hij zat opgesloten moest worden gevuld met goud en zilver. Hieraan werd voldaan maar toen werd Atahualpa beschuldigd van de moord op zijn broer, hij werd gedoopt en vervolgens gewurgd. Er komt onenigheid tussen Pizarro en een andere aanvoerder: Almagro à De broer van Pizarro doodt Almagro waarna de zoon van Almagro Pizarro doodsteekt in zijn paleis (1541).

hier woonde ook een ontdekkingsreizigerIn het voormalig woonhuis van Pizarro zien we een schilderij met alle soorten fruit en groente uit beide werelden en boven is een tentoonstelling over de ontdekkingen

Andere conquistadores uit Trujillo zijn o.a.:

Francisco de Orellana, verkenner van de Amazone – Nuflo de Chaves, stichter van Nueva Asunción en verkenner van het Rio de la Platagebied - Diego Garcia de Paredes, verkenner in Venezuela. -En Maria Escobar uit Trujillo heeft er voor gezorgd dat de eerste graanvelden in Peru kwamen.

Het is prachtig weer dus eten op een terrasje en daarna met de bus naar

Cáceres:
sinds 1985 Unesco maar al in 1968 uitgeroepen door de Europese Raad als 3e Cáceres, mooie patiomeest monumentale stad in Europa na Praag en Talinn. De binnenstad is ook amper bewoond waardoor het een soort openluchtmuseum is (nu veel kantoren)  Cáceres gaat prat op zijn praktisch onbeschadigde muren die om de ‘ciudad antigua’ lopen. De muren op zich zijn uniek omdat zij een van de weinige bouwwerken zijn die zijn over gebleven van de Almohaden (Moorse dynastie) in de 12e eeuw.

Na de Moorse inname heet de stad: Qazris tot aan de reconquista in 1229 als koning Alfonso IX de stad herovert op de Moren. Eerst was de stad al in christelijke handen tussen 1169 en 1174 (Ferdinand II van León) De stad was verder van weinig belang tot aan de 16e eeuw toen de avonturiers,  soldaten en landveroveraars terugkeerden uit de Nieuwe Wereld, beladen met goud en roem.

een van de vele kerkenHun paleizen, allemaal in renaissance of barokstijl, staan in de ‘barrio monumental’ waar een en ander al is gerestaureerd. Sinds 1968 staat het centrum op de Wereldlijst van Monumenten van de Unesco. het is een provinciehoofdstad met universiteit. Vooral dus 15e en 16e eeuw. Later kwam de stad in verval.

Veel paleizen hadden torens maar die moesten op bevel van Isabel en Ferdinand worden afgebroken. Torens werden steeds hoger om elkaar de loef af te steken

We maken een wandeling door de oude stad. Het meeste is gesloten: siesta. Plaza Mayor, nog tijd voor een drankje op het terrasMooie gebouwen: vele paleizen van de veroveraars van de Nieuwe Wereld en zeer rijk teruggekeerd, net als in Trujillo – vele kerken  en een kathedraal – een voormalig paleis is nu parador (staatshotel) – mooie straatjees. Daarna hebben we nog tijd voor een drankje op de Plaza Mayor.

Rond 5 uur gaan we terug nar ons hotel in Plasencia