Highlands and Islands september 2012 Dag 11

Highlands and islands

Maandag 10 sept. 2012

Garve – Kinkraig – Dalwhinnie – Pitlochry - Stirling

De voorlaatste dag alweer voor de “vliegers”, maar we hebben nog genoeg te doen. We gaan namelijk eerst kijken bij de man die vele prijzen in de wacht heeft gesleept met het werken / fokken / opleiden van  honden die werken met de schapen: Neil Ross. Eerst kunnen we zien hoe de honden de commando’s opvolgen om de schapen te leiden, te verdrijven etc. en daarna kun je meehelpen met het scheren van een schaap (1 persoon uit de groep koopt zelfs de wol om te gaan spinnen), flesjes geven aan de lammeren en dan kroelen met de puppies. De jongsten zijn 13 dagen oud!!!  Anderen 6 weken en nog een paar zijn 13 weken en oefenen al met de groten bij de schapen. Het is moeilijk afscheid te nemen van die hummeltjes maar de whisky wacht bij Dalwhinnie. Tegenwoordig krijgen we zelfs bij de rondleiding het glas mee waar we uit hebben geproefd (flesje + glas zijn voor jou Martijn!!!!!!). In 2 gropen leren en zien we alles van de bereiding van het "levenswater"

Lunch zoals zo vaak in Pitlochry en de aanbevolen fish and chips (no vinagre!!) gaan er bij velen in als koek en daarna lopen we natuurlijk nog naar de zalmtrap: we zien een zalm door het raam bij een vijver en in de rivier springt er zelfs een op. De teller voor dit seizoen staat al op bijna 5000 zalmen die via de trap naar hun geboortegrond terug zijn gezwommen

Laatste deel van de rit gaat naar de plaats Stirling waar we sinds dit jaar slapen in het prachtige hotel The Golden Lion, uit de 18e eeuw. De meeste kamers zijn mooi tot zeer mooi en er zijn niet veel mensen meer die puf/zin hadden om het kasteel te bezoeken. We worden moe en genieten van een bad, een hapje en een drankje.

Vroeg naar bed want we ontbijten om 7 u om nog even wat tijd te hebben voor Edinburgh morgen. We moeten namelijk ook nog door naar de luchthaven van Newcastle en naar de terminal aldaar voor de boot terug naar huis.

Morgen de laatste “echte “reisdag want overmorgen komen we al ’s morgens van boord in IJmuiden