Highlands and Islands september 2012 Dag 10

9 september 2012 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

Highlands and islands

Zondag 9 sept. 2012

Thurso – Dunrobin – Dornoch – Inverness – Garve

We gaan vandaag een flink stuk naar het zuiden. Vanuit Thurso eerst een stukje door het binnenland en ne onder Wick bereiken we de Noordzeekust. Het is heerlijk, zacht weer met een heldere lucht en dus hele mooie uitzichten, dus een aantal fotostops.

Bj Helmsdale stoppen we bij een monument ter herdenking aan alle mensen (crofters = keuterboeren) die begin 19e eeuw in de Hooglanden goedschiks of kwaadschiks plaats moesten maken voor schapen. Dit staat bekend als de Clearances = Ontruimingen. De crofters waren vroeger clanleden die hun aandeel aan de chief vaak betaalden in de vorm van krijgsdienst. Later werd dat pacht en velen konden dat niet betalen. Reden om ze van hun land te verjagen. Velen trokken naar de Nieuwe Wereld: Canada – Amerika – Australië.

Volgende stop is Dunrobin Castle in Golspie. Prachtig kasteel met mooie bloemstukken – schitterende meubels – kinderkamers – bieb – dinerzaal etc . Het kasteel heeft 189 kamers die we gelukkig niet allemaal hoeven te bezoeken. Het is zondag, sept. en dan is er geen roofvogelshow meer (jammer) maar er waren een 5tal bussen van 2 cruiseliners en er werd een show voor hen (en voor ons) ingelast. Geluksvogels!

Het is nog vroege en ik besluit een stop te houden in het aardige plaatsje Dornoch, vlakbij. Het merendeel gaat op mijn aanwijzing naar de supermarkt voor een broodje, een stukje fruit en wat drinken en overal staan bankjes om te picknicken. Hierdoor is er nog tijd om in de winkeltjes te snuffelen (er zijn er een aantal, waaronder een in de voormalige gevangenis, en ook met hele mooie spulletjes: zeer geevaarlijk voor je portemonnee)

Verder naar het zuiden weer en we zien zeehondjes langs de kust!!!  Dan op weg naar de hoofdstad van het noorden: Inverness voor een korte stop en vervolgens het laatste stukje voor vandaag, naar Garve waar ons hotel is voor vanavond.

Vlak daarvoor maken we nog even een wandeling door het bos naar de Falls of Rogie: een waterval met een hangbrug naar de overkant en hier zien we de zalm omhoog springen in een poging over de waterval te komen. Prachtig gezicht! En wat een kracht moet een vis daar wel niet voor hebben.

Garve is een mini-plaatsje met stationnetje en een hotel met in de meeste gevallen mooie kamers en een gezellige lounge voor de koffie na het eten.

De hele dag weer met mooi weer! Maar de kou komt er aan zegt de weerman. Tegen die tijd zijn wij weer in Nederland.

Gr. Tonny

1. Ed van daal:
    11 september 2012
    Nou Tonny, ik heb voor de zoveelste keer (mee)genoten van al je informatieve verhalen. Helaas heeft het weer hier inmiddels een flinke stap achteruit gemaakt; zelf ben ik die regen na 10 minuten alweer beu...
    Veel groeten en tot snel, Ed.