Hart van Spanje (Kras reis) 8 dagen: 20 – 27 maart 2018 / dag 6

25 maart 2018 - Madrid, Spanje

Dag 6:  Madrid: Palmzondag

We hebben vandaag een vrije dag in het programma. Enerzijds omdat de chauffeur verplicht een dag niet mag rijden na 6 dagen onderweg te zijn geweest maar koninklijk paleis in het zonnetjeanderzijds ook omdat er in Madrid voor iedereen wel wat buiten het programma te bezoeken is. Gistermiddag hebben een aantal mensen al het Prado of museum Thyssen bezocht en er is ook nog het reina Sofia museum of het Koninklijk paleis bijvoorbeeld. En wie gisteren het Prado heeft bezocht kan vandaag ook nog naar Thyssen of andersom.

Maar het is ook zondag, Palmzondag zelfs en dat betekent het begin van de Plaza Mayor: postzegel- en muntenmarktprocessies van de Goede Week en elke zondag is er op de Plaza mayor een postzegel/- muntenmarkt en in de straten achter de Plaza mayor een Rastro, vlooienmarkt.

Ik ga met een aantal gasten om half 11 (we hebben vannacht de klok een uur vooruit gezet – zomertijd) naar het metrostation Tetuán van lijn 1. Het is nog heerlijk rustig in de metro en na 9 haltes zijn we op Sol.. Ik begeleid de mensen naar de Plaza Mayor – vertel in welke richting de Rastro is en kan iedereen zijn weg zoeken in de drukte. Ik heb bij de VVV  een boekje gekregen met alle plechtigheden in de kerken van de stad deze week.

voor de deur van de kathedraal staat de bisschop de takken te zegenenIk lees dat er om half 12 de zegening is van de palm- / olijftakken voor de kathedraal en spoed me erheen. Ik ben net op tijd en na de zegening gaat de hele stoet buitenom naar de hoofdingang van de kathedraal (normaal zijn die deuren nooit open). Daar gaan de geestelijken naar binnen met de kerkgangers die de mis willen bijwonen. Om half 5 zal vanaf de kathedraal de 1e processie van deze week vertrekken

Ik vertrek richting de kerk van het leger daar vlakbij en ook daar begint de zegeningde "paso" met Maria staat klaarmet vervolgens de mis. En alsof het nog niet genoeg is: vlakbij staat de basiliek san Miguel waar vanavond de 2e processie vertrekt door het centrum. De “pasos” waar de beelden van Jezus en maria op staan zijn al achterin de kerk te bewonderen na de mis. Ik wacht daar op en dan wordt het tijd om een kijkje te nemen op de Rastro en te lunchen in het centrum.

Ik wil de processie van de kathedraal zien langskomen (la borriquita = Jezus op de ezel met de intocht in Jeruzalem) en ga met vele anderen wachten op het trottoir in de calle Mayor, vlakbij de hoek met de straat waar de kathedraal is dus helemaal aan het begin. Het traject is namelijk heel lang en de processie zal uren duren, ook al omdat het heel moeilijk manoeuvreren is in de smalle straatjes. in de kleine straatjes wordt het moeilijk, zeker met het draaien om de hoekRond 5 u is de processie voorbij waar ik sta en zie dan de mensen al klaar staan bij plaza de la Villa want daar komt  de 2e processie langs die vertrekt uit de basiliek san Miguel.

Ik hou het voor gezien – drink nog een kopje koffie op een terras en ga met de metro terug naar het hotel. Op de t.v. kan ik zelfs de 2 processies volgen die de hele avond zullen duren.

Later blijkt dat alle gasten zich ook prima hebben vermaakt met een 2e museum – het koninklijk paleis – wandelen etc. etc. de vrije dag is bij iedereen goed in de smaak gevallen en ook het weer speelde positief mee.

Morgen gaan we naar Segovia