Hart van Spanje (Kras reis) 8 dagen: 20 – 27 maart 2018 / dag 5

24 maart 2018 - Madrid, Spanje

Dag 5:  Madrid

de hoogste gebouwen van Spanje van beroemde architektenWe verblijven in een prima hotel (senador Castellana) niet zo ver van het stadion van Real Madrid vandaan. Maar we hebben de 1e dag nog niet zo veel van Madrid gezien dus komt de bus voorrijden om half 10 om nog wat bezienswaardigheden op de foto te zetten die wat verder weg van het centrum liggen. De eerste stop is bijna aan het einde van de Paseo de la Castellana waar het zakencentrum is. Hier staan de 4 hoogste torens van Spanje, tussen 225 en 250 m hoog. 1 toren is van een Chinese architect. – een andere van Norman Foster en in 1 toren zijn nogal wat ambassades gevestigd, zoals die van Nederland.

Op de Plaza Castilla is een soort van obelisk van de Valenciaanse architect en de andere 2. allemaal tussen de 225 en 250 m hoogCalatrava en hier staan ook de 2 scheve torens (15 cm scheef) Kia (Kuweit investment) die ook wel de Poort naar Europa worden genoemd.

Verder richting het centrum stoppen we natuurlijk bij het stadion Santiago de Bernabeu van de voetbalclub Real Madrid. Een foto van het gebouw gaan we maken maar niemand voelt zich geroepen in de vrije tijd het stadion van binnen te bezoeken (ong. 25 € entree). Dus even een foto maken en dan via de Nuevos Ministerios (gebouwd in Francotijd) richting Plaza de Colón (Columbus) met zijn standbeeld.

het stadion van Real MadridOp het plein monumenten die gewijd zijn aan de ontdekkingen en aan het plein een groot gebouw met 2 bestemmingen: een deel is de Nationale Bibliotheek en het ander deel herbergt het Archeologisch museum. We zijn beland in de dure wijk Salamanca met de winkelstraat Serrano met dure appartementen. Ook in de zijstraten de winkels van b.v. Versace en Armani maar ook een filiaal van Marks & Spencer die elke dag de sandwiches krijgt ingevlogen uit Engeland.

Aan het einde van de straat is de Puerta de Alcalá en begint het Retiropark in de eveneens dure wijk Jerónimo. Ooit stond hier een paleis en in de privé-tuinen werden feesten gehouden en toernooien nagespeeld. Pas sinds 1869 is het park open voor publiek.

We stappen nog een keer uit om een kijkje te nemen in het Atocha-station: tot de atocha stationjaren ’90 kwamen hier de dieseltreinen binnen maar in dat deel is nu een botanische tuin aangelegd. In een nieuw gebouwd deel vertrekken nu de Hoge snelheidstreinen naar alle delen van het land.

Verder rijdend zien we het museum voor Moderne kunst (Reina Sofía) – het Prado museum en museum Thyssen (met de grootste privécollectie ter wereld. Dit is de zogenoemde kunstdriehoek.

Plaza de España: Don QuijoteWe rijden door de Gran Vía die we dinsdag bij aankomst al hebben bewonderd en stoppen bij plaza de España nog om een foto te maken van het standbeeld van de grote schrijver Cervantes met zijn 2 beroemdste personages: Don Quijote en Sancho Panza.

De allerlaatste fotostop is voor de Tempel van Debod, uit de 4e eeuw v. Chr. en Tempel van Debod, gered bij de aanleg van een damdoor Egypte geschonken aan Spanje. De Spaanse ingenieurs hadden geholpen de gebouwen te redden bij de aanleg van de Aswandam in de Nijl. De tempel staat in het Parque del Oeste en we  hebben hier een uitzicht op o.a. de kathedraal en de achterkant van het koninklijk paleis.

Dan is het tijd om te voet verder te gaan en als we op straat komen bij het paleis is daar net de wisseling van de wacht. Maar wij hebben ook veel zin in koffie en dat de sobere versie. 1 x per maand wisseling met veel bombariegaan we drinken op Plaza de Ramales waar ooit een kerk stond waar de schilder Velazquez was begraven. Ik ga met de groep nog naar de Plaza Mayor om info te halen over de processies van de Goede Week en dan gaan we als laatste nog gezamenlijk naar het metrostation op de Puerta del Sol om uit te leggen hoe de metrokaartjes worden gekocht tegenwoordig. Er zijn namelijk geen papieren tickets meer maar een kaartje (2,50 €) waar je geld op zet. 10 ritten kosten dan nog 12,20 € dus openbaar vervoer is niet al te duur.

Iedereen heeft namelijk de middag vrij en velen gaan naar 1 van de 3 musea: Thyssen – Prado – Reina Sofía. Het weer is goed maar met veel wind.

Morgen een vrije dag in de stad: Palmzondag – museumbezoek – Rastro (vlooienmarkt) – processies Palmzondag, dus voor elk wat wils

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tempelmann-Boudewijns:
    27 maart 2018
    Geniet weer volop van je verslagen.merci.