Hart van Spanje (Kras reis) 8 dagen: 20 – 27 maart 2018 / dag 3

22 maart 2018 - Salamanca, Spanje

Dag 3: Avila en Salamanca

We gaan vandaag verkassen naar een ander hotel. Met de koffers in de bus verlaten we om half 9 Carranque om te rijden richting de M50 (een hele grote cirkel rondom Madrid). Het is spitsuur dus het duurt even voor we vanaf de M50 op de weg zitten richting Avila.

zicht op Avila vanaf Cuaro postesDe hoogst gelegen provinciehoofdstad (op iets meer dan 1100 m hoogte) is ons eerste doel voor vandaag. Veroverd op de Moren in het jaar 1085 en kort daarop zijn ze begonnen met de bouw van de stadsmuren : 88 torens – de muren zijn 12 m hoog en 3 m breed – er zijn 9 poorten en de omtrek is ongeveer 2400 m en loopt als een gordel om de stad. De muren zijn in een ijltempo gebouwd: in 9 jaar was alles klaar en men vermoedt dat er minstens 3000 arbeiders tegelijk aan moeten hebben gewerkt. Over een deel van de muren kun je lopen en dat gaan straks ook een paar gasten doen.

Maar:; aangekomen in de stad stappen we uit bij het bezoekerscentrum en met 3 roltrappen kunnen we naar het straatniveau bij de muren. Daar is ook een café waar we eerst een kopje koffie gaan drinken en een heerlijk plakje cake nuttigen want het duurt nog een hele poos voor we gaan lunchen.

Dan is het tijd voor een wandelingetje langs de kathedraal – via de kerk waar in deen ook de "paso" met Maria 16e eeuw de kloosterhervormster Teresa van Avila werd gedoopt. Daar is net een begrafenismis aan de gang dus we kunnen niet de kerk in. Wel zien we achter in de kerk al een “paso” staan: een draagbaar voor de Goede Week processie met een beeld van Maria er op.

In het provinciehuis bezoeken we even de expositie over de Keltische stam, de Vettonen, die vanaf de 6e eeuw voor Chr. in deze streek woonden. Zij leefden van schapen- en stieren fokken en hebben hier en daar stenen beelden van stieren achter gelaten.

de kleding van de mensen die meelopen in de processieDan nog even naar de kerk die op de plaats is gebouwd waar de H. Teresa is geboren en dan is er nog even tijd voor een bezoek aan de kathedraal – of een wandeling over de stadsmuren of even heerlijk zitten in het zonnetje.

Rond half 1 vertrekken we uit de stad en na een fotostop bij Cuatro Postes met mooi uitzicht over de stad en de muren gaan we op weg naar Salamanca

Daar stappen we uit bij de rivier en lopen we langs de kathedraal richting Plaza de mooiste Plaza MayorMayor (de mooiste in Spanje0 in een zijstraat ga ik namelijk altijd met de liefhebbers tapas eten. Bij elk drankje hoort een tapa en elke tapa zonder drinken kost 1,50 €. Goedkoop en heerlijk lunchen en iedereen is natuurlijk mee.

Dan wandelen door het centrum langs o.a. de Plaza Mayor – palacio monterrey (van de hertogen van Alva) – de privé universiteit – Casa de las Conchas – de voorgevel van de universiteit waar we het doodshoofd met de kikker moeten zoeken – escuelas menores met de hemel van Salamanca, gered uit de Oude Bibliotheek en met een aantal astrologische tekens.

astronaut op de gevel van de kathedraalOok nog even naar de gevel van de kathedraal (bezoek doe we morgen) om een paar mooie details te  bekijken zoals een astronaut - een duivel/aap die een ijsje eet en een konijntje en dan is er vrije tijd om o.a. Casa Lis te bezoeken: het jugendstil museum in een prachtig gebouw.

Om 6 uur is het genoeg geweest en rijden we naar hotel Regio in Marta de Tormes, tegen Salamanca aan. Goede kamers – goed eten, wat wil een mens nog meer.

Morgen nog even terug naar Salamanca en daarna naar El Escorial