Hart van Spanje (Kras) oktober 2015 (1)

5 oktober 2015 - Madrid, Spanje

Hart van Spanje (Kras) deel 1

Ik loop heel veel achter met bloggen, maar op de valreep nog een blog over de reis in oktober. Ik heb de hele zomer reizen begeleid in Andalusië en om daar steeds maar weer een stukje over te schrijven is heel moeilijk en het zou eentonig kunnen worden. Begin oktober mocht ik echter nog een 8 daagse reis begeleiden voor Kras: Hart van Spanje. Het was weer even geleden dat ik daar geweest was dus heerlijk om dit te begeleiden voor het winterseizoen weer van start zou gaan. Dus vandaag een verkort verslag van deze trip met wat foto’s.

Plaza de España: Don Quijote en Sancho PanzaMet een vroege vlucht van de KLM hebben we de 1e dag (maandag) nog de gelegenheid om Madrid te verkennen. Via een aantal fotostops (4 wolkenkrabbers – Bernabeu – Plaza de España) en de rit door het centrum, stoppen we zoals gewoonlijk op Plaza Neptuno. De mensen kunnen gaan lunchen en dan kiezen voor shoppen of een bezoek brengen aan museum Thyssen (gratis op maandagmiddag) of  Prado  of Reina Sofía.

De meeste mensen kiezen voor Thyssen. In dit prachtige museum hangen de museum Thyssen: Rembrandt, zelfportretschilderijen uit de grootste privécollectie van de Baron op chronologische volgorde en loop je als het ware door de cultuurgeschiedenis. En nog gratis ook. Voor de andere musea hebben we nog voldoende tijd als we weer terug komen in de stad.

Ons hotel voor de komende 2 nachten ligt in Carranque, halverwege Toledo en Madrid. Dat is handig want dag 2 (dinsdag) brengen we een bezoek aan Toledo. In deze vroegere hoofdstad hebben in de Middeleeuwen de 3 culturen eeuwenlang vreedzaam naast elkaar geleefd (Christenen – Joden – Moslims)

zicht op ToledoAllereerst rijden we naar de overkant van de rivier de Taag om een prachtig uitzicht op de stad te bewonderen – dan weer richting de stad en alvorens te gaan wandelen nemen we even een kijkje in een gebouw waar zwaarden worden gemaakt (o.a. voor Amerikaanse mariniers) en waar de kunst van het damasquinowerk wordt getoond: gouddraad in staal gekrast en ooit is deze kunstvorm uit Damascus naar Toledo gekomen. Het vergt goede ogen en iedereen die hier werkt moet ooit een staaroperatie ondergaan.

Tijdens onze wandeling door het oude centrum bezoeken we o.a. Plaza Zocodover museum El Greco: zicht op Toledode kathedraal (de rijkste van Spanje) – Synagoga del Tránsito met het Sefardisch museum (Spanje in het Hebreeuws is Sefarad, dus Joden afkomstig ui Spanje zijn Sefardische Joden) – het museum van de grote schilder El Greco etc. etc.

Toledo is een heerlijke stad om door te wandelen, slenterend langs de vele winkeltjes – terrasjes – restaurantjes dus we blijven tot half 6 in de stad voor we terugrijden naar het hotel in Carranque. Een heerlijke dag!!

Avila vanaf Cuatro PostesDag 3 (woensdag) gaan de koffers weer in de bus want we gaan een stukje verder rijden. Ons eerste bezoek vandaag (na een tamelijk lange rit vanwege vele files) is aan de best ommuurde stad van Europa: Avila, ook de stad van de H. Teresa van Avila. Na de koffie maken we een wandelingetje door het historisch centrum: stadsmuren – Gemeentehuis – geboortehuis en kerk van Teresa van Avila – kathedraal etc. en dan rijden we voor de lunch zo’n 100 km door naar weer een andere mooie stad die de moeite waard is om te bezoeken:

Salamanca!!! Hier heb ik 2 x twee maanden door mogen brengen in mijn studietijd Plaza Mayor, Salamancaom mijn Spaans in de praktijk te oefenen en te verbeteren dus hier terugkomen is voor mij steeds een feestje. Ik ga met een groepje tapas eten in een barretje (Bambu) in een zijstraat van de mooiste Plaza Mayor van Spanje!!! Daarna volgt een wandeling langs een aantal bezienswaardigheden en daarna hebben de mensen vrij om wat te bezoeken of te relaxen. Ik kies voor een bezoek aan de kathedraal met een aantal mensen van de groep – weer anderen gaan de beroemde universiteit bezoeken en altaar catedral vieja, Salamancanog een deel kiest voor Casa Lis, een museum over de jugendstil (prachtig en de moeite waard!!!)

Ons hotel voor vanavond ligt net buiten de stad mar morgenochtend zullen we nog terugkomen

Dag 4 (donderdag). We kunnen vanmiddag pas een bezoek brengen aan het Escorial (klooster – basiliek – paleis – pantheon Spaanse koningen) want een neef van koning Juan Carlos krijgt vanmiddag hier een koninklijke begrafenis.

Niet erg want nu kan de groep kiezen voor een bezoek aan de monumenten waar gisteren geen tijd meer voor was. Casa Lis gaat helaas pas laat open maar ik ga bibliotheek universiteit Salamancamet een groep deze ochtend de universiteit bezoeken. Daar was gisteren geen tijd meer voor. Tegen 12 uur gaan we dan, na de koffiepauze, richting San Lorenzo del Escorial

Dat wordt een volgend blog

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade