Grand Tour Andalusië (2)

30 mei 2018 - Vejer de la Frontera, Spanje

Gibraltar en Vejer de la frontera.

De 15 daagse Grand Tour neemt de hele zuidwest hoek mee in het bezoek en dat betekent dat we ook naar Gibraltar gaan. Vanuit Chiclana is dat ongeveer 1,5 rijden maar we maken natuurlijk onderweg een fotostop. We zijn op tijd bij de grens – uitstappen – paspoort in de hand en dan verlaten we Schengen om een paar meter verderop het Verenigd Koninkrijk binnen te lopen. Weinig controle vandaag. Gibraltar is niet blij met de Brexit. Kan vele gevolgen hebben volgens hen. Ze zijn al begonnen dit jaar om voor iedereen die de rots komt bezoeken 3 euro toeristenbelasting te vragen.

helder uitzicht op Afrika vanaf GibraltarBij de grens staat het busje klaar om ons mee te nemen voor de rocktour. Het is vandaag heel helder weer en als we aankomen bij Europapoint zien we heel duidelijk Marokko liggen met de Spaanse enclave Ceuta. Zelfs de huizen zijn te zien terwijl de afstand tot zo’n 24 km is.

Mooie foto’s maken ter herinnering dus en dan rijden we naar boven voor o.a. Michael’s cave met druipstenen en buiten zien we de eerste apen. In de grot is een doorgezaagde stalagmietenorme stalagmiet doorgezaagd zodat we de binnenkant kunnen zien. Donkere velden uit droge periodes – lichtere velden uit natte tijden en zelfs een witte lijn uit waarschijnlijk de ijstijd. Buiten zijn een paar apen te zien en onder een boom zien we een moeder met baby. De chauffeur had al verteld dat de eerste baby van dit jaar 5 dagen eerder was geboren. Moeder komt met kind zelfs naar boven gelopen om de baby te “showen”.

Bij een andere voedingsplaats zien we nog wat andere apen die zelfs op de bus om eten komen schooien. Chauffeurs mogen wat droge pasta of apennootjes geven om het publiek te vermaken en dat weten ze.

groepsfotoWe eindigen de tour in het centrum en na de lunch lopen we gezamenlijk terug naar de grens en moeten dan de landingsbaan te voet oversteken. Tijd voor een groepsfoto!

Op de terugweg gaan we via de kust en bij Tarifa krijgen we een prachtig uitzicht op Afrika. Hier is het smalste stuk van de Straat van Gibraltar: nog geen 14 km breed.

We stoppen nog voor een bezoekje aan Vejer de la Frontera: een prachtig wit het dorpspleinstadje aan de kust en een van de meest Moorse stadjes in de provincie Cádiz. Vroegen droegen hier nog lange tijd zwarte kleding en het hoofd bijna helemaal bedekt. We klimmen naar het oude centrum (te voet) en lopen door smalle straatjes met witte huizen en vele huizen hebben mooie bloemen aan de gevel. Elk jaar is er een wedstrijd wie de mooiste gevel heeft. Het dorpsplein heeft een mooie fontein met veel tegelwerk en na een drankje op een terras (sommigen op het dakterras van een hotel) lopen we terug naar de bus aan de ingang van het stadje

Morgen gaan we via Arcos de la Frontera (ook een mooi Pueblo blanco) naar Sevilla. Over Sevilla schrijf ik nog een stukje over Casa de Pilatos en de Metropol Parasol

1. Marianne:
    6 juni 2018