Grand tour Andalusië: 10 dagen rondreis met 5 dagen verlenging aan de kust (1)

29 mei 2018 - Cádiz, Spanje

Grand Tour Andalusië (1)

Deze reis is begonnen met een record voor mij: 7 uur vertraging bij aankomst in Malaga. We wisten thuis al dat we niet om 7 u ’s avonds zouden vliegen maar om kwart over 11 maar uiteindelijk vlogen we pas na 2 u ’s nachts en bereikten we het hotel om 7 uur in de ochtend. Nog een paar uur slaap inhalen en om half 11 naar Ronda tot een uur of 4. Ronda heb ik al vaak beschreven dus dat doe ik nu even niet. De bus brengt ons na Ronda in ongeveer 2 uur naar het hotel in Chiclana en het is heerlijk rustig achterin: iedereen haat wat slaap in (ik moet natuurlijk wakker blijven)!!

op de achtergrond het GemeenthuisNa een goede nachtrust gaan we de volgende ochtend om 9 uur weg naar een stad waar ik niet zo vaak kom: Cádiz, een van de oudste steden van Europa en al zeker 3000 jaar oud. Het was vroeger de hoofdstad van de Tartessiërs totdat de Feniciërs hier een handelspost stichtten. De stad wordt belangrijk na het dichtslibben van de haven van Sevilla rond 1600. Cádiz wordt dan de overslaghaven van de vloot uit Amerika en er vestigen zich heel veel kooplieden uit o.a. Nederland en Vlaanderen.meer dan 100 jaar oude ficus

Cádiz is een gezellige provinciehoofdstad  en ligt op een rotsachtig schiereiland van 9 bij 1 km.. Bijnaam van de stad is Klein havanna omdat de boulevard een beetje lijkt op die van havanna in Cuba. Bij aankomst maken we een klein rondje langs de boulevard en bij de ferry/cruise haven stappen we uit en lopen via het plein voor het gemeentehuis naar de kathedraal. Dat wordt ons ontmoetingspunt weer als we naar de bus gaan.

heel veel tonijn en zwaardvisMet de liefhebbers (en met huisvriend Ed die in Puerto de Santa Maria woont en steeds naar Cádiz komt als ik er een bezoek breng) gaan we een bezoek brengen aan de markt in de stad. We zien de meest verse vis van de dag liggen met o.a. veel tonijn – zwaardvis – hondshaai en vele soorten garnalen en andere schelpdieren. Daarna is er vrije tijd voor koffie – wandelen – winkelen en na de lunch (tapas in mijn vertrouwde stekkie) gaan we nog een bezoek brengen aan de sherrybodega van Gonzalez Byass (Tio Pepe) tapas eten op mijn vaste stekkievoor we terugrijden naar ons hotel.

Morgen naar Gibraltar en Vejer de la frontera en in dat laatste plaatsje komt ik ook niet al te vaak dus ook daar komt een klein blogje!!

1. Tempelmann-Boudewijns:
    14 juni 2018
    Wat een schitterende ficus.
  2. Stiena luppens:
    21 juni 2018
    Op 27 mei 2018 heb ik een rondreis gemaakt door Andalusië en Gibraltar. Het was een geweldige reis waar ik veel heb gedaan en gezien en dat was te danken aan onze geweldige reisleidster
    Tonny Egberts. Zij heeft ons alle mooie plaatsen en gebeurtenissen laten zien en beleven. Ook in haar vrije uren had ze nog veel leuke ideeen wat we konden doen. Ja het is eigenlijk te veel om op te noemen, maar een ding zou ik nog willen zeggen
    Tonny bedankt voor alle mooie dingen die je ons heb laten zien, ik hoop je bij mijn volgende reis je weer te ontmoeten, als ik een cijfer mag geven dan krijg je van mij een dikke wel verdiende 10.