Grand tour Andalucía: Kras 15 dagen: dag 4

27 september 2017 - Gibraltar, Gibraltar

Dag 4: Gibraltar en Vejer de la frontera

Het heeft vannacht geregend en als we onderweg zijn naar Gibraltar begint het weer te regenen. De hoeveelheid water die valt is echter lang niet genoeg om de velden een beetje te besproeien. Het is extreem droog in het zuiden van Spanje en we zien dat vooral aan het waterpeil van de diverse stuwmeren.

St. Michaels cave, druipsteengrotWe gaan richting Gibraltar via ruta de barrios met vele weilanden met stieren voor de stierengevechten en op de plek waar we de koffiestop houden zien we de stieren van heel dicht bij. Gelukkig wel achter een hek!

Ik heb om 11 uur aan de grens afgesproken met de mensen van de rocktour. Het is droog als we uitstappen maar wel bewolkt. Te voet de grens over met paspoort in de hand: niemand kijkt er naar maar oh wee als je het niet in de hand hebt.

We moeten even wachten op de busjes want we zijn te vroeg. Er passen zo’n 25 doorsnede van een stalagmietmensen in maar ik heb een groep van 34 dus er komen 2 busjes waardoor we redelijk ruim kunnen zitten. Eerst naar de parkeerplaats waar het kantoortje is voor de kaartjes voor de tolweg en de druipsteengrot en dan gaan we op weg. Bij verrassing is Gibraltar ingenomen door de Engelsen in 1703 tijdens de opvolgingsoorlog in Spanje (Habsburgers uitgestorven en Bourbons komen) en nog steeds is het stukje land erg Brits met bobby’s – telefooncellen – een little Ben etc.

Langs de stadsmuren rijdend komen we binnen door de stadspoort waar het kerkhof is van de gevallenen van de Slag bij Trafalgar (Nelson dood) en via de droogdokken komen we langs de waterval die in werkelijkheid het afvalwater is van de ontziltingsfabriek. Gibraltar wil niet afhankelijk zijn van het water uit Spanje dus ze maken zelf van zout water drinkwater.

Europa point, Gibraltar.Dan door een paar smalle tunnels en we bereiken Europa point, het zuidelijkste puntje van Gibraltar op 24 km van Afrika. (Tarifa in Spanje ligt op 14 km van Afrika) . het is heel bewiolkt dus we zien niets aan de overkant. Wel de moskee geschonken door de koning van Saudi Arabië en die met helder weer te zien is vanuit Afrika.

Dan de rots op langs het Joodse kerkhof – de gevangenis – luxe appartementen en aapjes in de boomdan bereiken we St. Michaels cave, de druipsteengrot. Hier zien we ook de eerste apen en helaas ook de eerste mensen die de apen zoetigheid geven er staat een straf op van 500 pond maar helaas is de controle niet groot. Hierdoor zijn er zelfs al apen met diabetes. We bezoeken de grot – bekijken de apen – maken eindeloos veel foto’s en dan rijden we door naar de voederplaats van een andere kolonie apen. Ook hier weer volwassen apen en kleintjes en snoep gevende mensen. Vreselijk!

Langzaamaan rijden we dan de rots weer af, langs het Moorse fort – de belegeringstunnels – de regeringsgebouwen om te eindigen in het centrum. Hier hebben we tijd om te lunchen en wat belastingvrij te kopen en rond 3 uur lopen we gezamenlijk, via de landingsbaan van het vliegveld, naar de grens. Douane is niet te zien dus we zijn weer snel in Spanje terug.

Vejer de la frontera, kledij van de vrouwen vroegerVia de kustweg rijden we naar een heel mooi dorpje vlakbij de kust: Vejer de la frontera. Het is druk met bezoekers want er staan een aantal bussen op de parkeerplaats. Ik loop met diegenen die nog willen door een park naar het centrum van het prachtige stadje op de heuvel. Een beetje klimmen maar de diverse uitzichten en de mooie straatjes maken het de moeite waard. Op een mirador zien we een beeld van een vrouw in de typische kledij van vroeger (lijkt op een burka – stadjes was vroeger dan ook Moors)

In het centrum een mooi plein met terrassen maar de meesten zijn net klaar met middageten serveren (het is 5 uur) en ze gaan een paar uur dicht. Een dame echter besluit om haar terras nog even open te laten zodat een deel van de groep wat kan drinken. Anderen vinden een plekje elders.

Gezamenlijk weer terug naar de bus: ik loop te kletsen met iemand en pak het centrale plein in Vejerverkeerde straatje waardoor we een stukje weer omhoog moeten langs de stadsmuren voor we weer op de goede straat komen. Van Vejer naar Chiclana is het maar een kort stukje. Morgen gaan we verkassen: we gaan via Arcos de la Frontera naar Sevilla voor 2 nachten