Grand tour Andalucía: Kras 15 dagen: dag 1 en 2

25 september 2017 - Ronda, Spanje

Grand Tour: Dag 1: Amsterdam – Málaga – Antequera 24 sept. 2017

Voorlopig is dit mijn laatste reis van het seizoen. Ik ga eindelijk weer eens naar Andalusië waar ik in februari voor het laatst ben geweest. De vlucht is laat in de middag dus ik kan met de trein naar Schiphol. Op het perron in Den Bosch sta ik ineens oog in oog met een vriendin van vroeger. Jaren niet gezien en elkaar toch meteen herkennen. We kletsen wat af en op Schiphol ga we elk een andere kant op.

De vlucht naar Málaga komt op tijd aan en het is al donker als we gezamenlijk naar ons eerste hotel rijden in de buurt van Antequera. 34 mensen zijn de komende 15 dagen mijn gasten. We krijgen nog een koude maaltijd aangeboden en dan is het tijd om de kamers op te zoeken. Morgen gaat de Tour echt beginnen. We gaan via Ronda naar Chiclana de la frontera

Dag 2: Antequera  - Ronda – Chiclana 25 sept.

Om 9 uur vertrekken we met Isidoro achter het stuur. Hij zal de komende 9 dagen onze chauffeur zijn. Via een mooie route binnendoor bereiken we na 1,5 uur, vlak voor Ronda, een bar waar we (zeer gedisciplineerd) koffie bestellen en gebruik kunnen maken van toilet zodat we in Ronda meteen aan de wandeling kunnen beginnen. Het is heerlijk weer dus leker op het terras genieten van een kopje koffie.

Ronda, de kloofIn Ronda mag alleen maar uitgestapt worden bij het busstation. Daar is het een komen en gaan van groepen. Het is september dus voor de rondreizen hoogseizoen en het is dus ook heel druk in de stad

We lopen gezamenlijk naar de oudste arena van het land en daar krijgt iedereen van mij een plattegrond. Even uitleggen waar de winkelstraat is – het plein met de terrassen – de straat met de vele restaurantjes en natuurlijk de kloof (El Tajo) van zo’n 160 m diep e de oude stad aan de overkant van de kloof

Dan krijgt iedereen vrije tijd om de dag in te delen. Velen dalen een flink stuk af in uitzicht vanaf de nieuwe brug op de stadde kloof hoewel ze ook te verstaan is gegeven dat ze in dat geval ook weer moeten klimmen om in de stad te komen.

Ik geniet in mijn gebruikelijke kroegje van een paar heerlijke tapas

Na de lunch weer gezamenlijk terug naar het busstation voor de rit  richting de Atlantische kust. Als we net onderweg zijn is het zeer stil in de bus (nadenken met de ogen dicht noem ik dat) Na een uurtje is  de siesta weer voorbij en kan ik vertellen wat we morgen gaan doen.

tapas eten natuurlijkDe komende 3 nachten verblijven we in een hotel in het centrum van Chiclana de la frontera, ten zuiden van Cádiz. Die stad zullen we morgen gaan bezoeken net als Jerez de la frontera waar we een bezoek gaan brengen aan de sherrybodega van Gonzalez Byass

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl