Gepakt en gezakt

28 januari 2011

Vrijdagmiddag 4 uur.

De laatste lessen zitten er op voor de komende 2 weken. Het is guur en koud buiten en dat is een heel verschil met wat me te wachten staat. Het is deze week rond de 40 graden in Bamako, de hoofdstad van Mali.

Zoveel kleren zal ik dus wel niet nodig hebben: veel hemdjes en wat bloesjes - geimpregneerde broek en bloes tegen de muggen 's avonds - een paar "lappas" : een soort lange wikkelrok, oftewel een lap stof die je om je middel heen windt. lekker luchtig. En bovendien als je de was doet is het allemaal zeer snel weer droog!

Dus zou je denken dat je met een kleine koffer op reis kunt. Maar niks is minder waar. We mogen per persoon dus 56 kilo meenemen. Dirk had zoveel bij zich vorige week en ook mijn tassen zijn aan het maximale gewicht.

Wat heb ik zoal bij me: 2 laptops met adapters voor het jeugdcentrum in Sikasso - netwerkkabels en een kastje om apparaten op aan te sluiten (bedankt Ed) - zo'n 10 kilo kinderkleertjes (bedankt Sandra) - een zak met speelgoedautootjes (bedankt Luca en Nino) - 3 muskietennetten die je opzet als een soort binnentent - stroopwafels (is iedereen wild op) - schriftjes - kleurpotloden - ballonnen - snoep . etc etc. Kortom, alles waar je maar iemand blij mee kunt maken.

Morgen de laatste dingen in het huis regelen en dan naar Breda. Sandra brengt me naar Brussel.

Ik vlieg om 5 uur naar Casablanca (3,5 u)- 2 u tussenstop - en dan de vlucht naar Bamako: ook weer 3,5 uur. 'S nachts om 1 u bij aankomst kan ik dan alvast een beetje wennen aan de warmte: het koelt dan af tot rond de 20 graden.

Zondag meteen de verjaardag vieren van het middelste kind van onze gastfamilie en maandag al op weg naar Segou, met de bus!!!! Dat op zich is altijd al een avontuur. Dirk gaat daar trouwens met de brommer van Jeremy  naar toe samen met onze vriend Benke: 230 km brommen!!! En nee, ik hoef niet alleen met de bus. in huis wonen nu ook 2 Tsjechen die mee reizen naar Segou.

Het muziekfestival duurt t/m zondag en dan gaan we door naar Sikasso (dat is tenminste de planning). Dus ik zal dit jaar niet zoveel tijd doorbrengen in de hoofdstad zelf.

Ik ga proberen jullie op de hoogte te houden. Geen idee of we in Segou internet hebben in het huis waar we logeren. Alles op zijn Afrikaans: we zien wel en : wij hebben de klok en zij hebben de tijd!!

tot gauw en groetjes Tonny

1. Hilde:
    28 januari 2011
    Een goede reis en een hele fijne vakantie! Wij hopen mee op af en toe internet, zodat we wat Afrikaanse sferen mee kunnen proeven.