Geld in Gambia: Dalasi

20 december 2012 - Banjul, Gambia

Dalasi

De munteenGambiaanse dalasi voorkantheid in Gambia is de Dalasi. Bij de wisselkantoortjes op straat en bij de handelaren krijg je voor elke euro 44 Dalasi. Hier in het hotel kun je ze kopen voor 36 Dalasi per euro. Niemand die dat dus doet.

Er zijn briefjes van 5 - 10 - 25 - 50 - 100 Dalasi en munten van 1 D en een halve. Het briefje van 100 is het grootste. Kun je nagaan wat wij een dik pak papier kregen toen we 200 € wisselden: 88 meest zeer gebruikte en redelijk vuile briefjes. Het lijkt heel wat als je dat in je broekzak stopt. Ga je echter voor 3 weken de airco betalen en de kluis op de kamer ben je de helft al weer kwijt.

Prijzen zijn natuutrlijk heel erg afhankelijk van de plaats waar je bent. Zit je tussen de toeristen, betaal je voor een flesje cola (elke dag minimaal 1 drinken uit voorzorg voor darmproblemen!!) 40 - 50 dalasi. Maar we hebben ook bij een klein stalletje, uit de koelbox 20 betaald en op de markt in Brikana zelfs maar 12!!! Hoevel winst zal daar nog opzitten.

dalasi achterkant

Een heerlijk bord chili con carne bij de Mexicaan kost 350 D maar een overheerlijk bord rijst met kip in zoetzure saus met paprika, ui, tomaat etc bij de Libanees kost dan maar weer 200 D en een mixed gril slechts 300 tegen een bord vlees bij de Mex. 450. Niet het aanbod maar de vraag bepaalt de prijs blijkbaar. De Libanezen zijn trouwens hier de mensen van de voedingsmiddelenimport (meel - suiker), de bakkerijen en de restaurants

Een biertje aan de bar van het hotel kost 50 D maar tussen 6 en 8 de helft. Zo'n zelfde flesje kost bij het Mexicaans restaurant 60 en aan de overkant bij de Libanees tijdens een heerlijk bord eten slechts 25 D.

En in de supermarkt aan de overkant van de weg kost de goedkoopste fles water (1,5 l) bijna 40 dalasi. En in een fruitstalletje langs de weg: grote watermeloen 50 en 4 bananen 25 D. Koffie is niet lekker hier die heb ik 1 x besteld en ik hoef niet meer.

Kortom de prijzen wisselen waar je bent. We hebben nog niet echt gegeten bij een dametje aan de weg of bij de locals. We zijn nog op onderzoek uit.

1. Hilde:
    21 december 2012
    Ik wist het... altijd mooi geld in Afrika :)
    Leuk, de vakantieverhalen weer. Het sfeertje is bijna voelbaar zoals je het beschrijft - het lopen door de wijk en de aandacht op straat. Geniet ze!
    groetjes, Hilde