De Friese Elfsteden en hun speciale fonteinen uit 2018: 3 – 16 september 2020 (5)

8 september 2020 - Hindeloopen, Nederland

8 september: Molkwerum - Hindeloopen

Het heeft vannacht geregend en als we opstaan is het nog flink nat op het gras en de zon moet nog doorkomen. We nemen de tijd om op YouTube de documentaire terug te zoeken over de problemen van de 11 fonteinen en de kritiek van alle bewoners die een mening hadden over het geheel. Ze kwamen vaak in zaaltjes bij elkaar en hoorden o.a. van Jan Jaap van der Walle wat er allemaal speelde. Waarom geen lokale kunstenaars – waarom op deze plek – waarom dit gedrocht van een fontein etc. etc. iedereen wist wel iets te vertellen. Mooi om te bekijken terwijl wij de route aan het volgen zijn.

Wat later nemen we de fiets en gaan we op weg. Doel is Hindeloopen maar het eerste dorp waar we doorheen fietsen is Molkwerum. Tot de 17e eeuw een welvarend dorp met sluis en haven aan de Zuiderzee en gericht op de handel met Amsterdam (graan uit Danzig en Riga). In het centrum staat de kerk, gewijd aan de H. Lebuïnus, patroon van de zeevarenden. Dit is de enige kerk in Nederland gewijd aan hem trouwens. Na de 17e eeuw zakte de handel in en op de kerk staat een steen: Die Godt vertrot had wol gebowt!! Er kwam een tekort aan graan.

Molkwerum, Lebuïnuskerk. de enige kerk in Nederland met deze naamkerkhof Molkwerumdorp lag op 8 eilandjes en heeft nog 27 bruggetjesoudste gevelsteen:  1591

Deze spreuk staat ook op een gevelsteen uit 1591. Het dorp ligt aan de dijk tussen Hindeloopen en Stavoren aan een groot aantal wateren: De Gonzen – De Fenke – de Dijkvaart naar het IJsselmeer etc. en was vroeger gebouwd op 8 eilandjes en nog steeds zijn er 27 bruggetjes. Ze hebben dan ook de bijnaam gekregen Venetië van het Noorden. In de loop der eeuwen is er veel gesloopt maar het dorp heeft nog steeds een doolhof van straatjes. Wat we niet wisten toen we er waren maar wat ik net op internet heb gelezen is, dat er in het dorp een heus Elvis Presley museum is!!!

grote kerk HindeloopenGrote kerk Hindeloopenoorlogskerkhof W.O.II

Wij fietsen verder, helemaal langs de dijk naar de 6e stad van de Elfstedentocht: Hindeloopen. Het is druk in het stadje van nog geen 900 inwoners en na Sloten is dit het 2e kleinste van de 11. Eerste stop is bij de grote Kerk uit eind 16e eeuw want de oude kerk was verwoest in de 80 jarige Oorlog. Nadien is er veel verbouwd. Mooi interieur en op het kerkhof zijn 11 graven uit W.O.II. Boven 1 van de deuren stat een spreuk:  Des Heeren woordt met aendacht hoort komt daar toe met Hoopen als Hinden Loopen. De stad wordt al vermeldt in de 9e eeuw als Hindahlop en zal in de loop der eeuwen nog verbasteren tot Hindeloopen. Hlop = sprong van de Hinda = hinde. Het zou de plaats zijn waar herten paarden.

sommige bewoners waren niet blij met de plek voor de fonteinde fontein: Flora en faunamet exotische vogels die water spuwen alsof ze praten

Vandaar ook de fontein in deze stad van de Chinese kunstenares Shen Yuan aan de Nieuweweg. De fontein heet Flora en Fauna en is geïnspireerd op het wapen van de stad: hert + hinde en een boom. Haar creatie werd een houten gewei van hinden waar je op mag zitten met een sculptuur van een boom in het midden (de levensboom) en op de takken wat exotische vogels die af en toe water spuiten alsof ze tegen elkaar praten. Er was wat kritiek van de bewoners vanwege de plek waar het staat maar ik vind het niet lelijk.

De stadskern ligt meteen aan het IJsselmeer – aan de Zijlroete en de Indijk. Vroeger een gemeente-vissershaven nu ook passantenhaven en in de Middeleeuwen voeren de schippers naar de Oostzeelanden met jenever en wol voor de verkoop en kwamen dan terug met hout voor Amsterdam en de Z

museum Hindeloopen: ging niet open op de vermelde tijdeen oude sluis die met de hand werd bediendwas de overdekte visafslag, nu het leugenbankje

aanstreek. Uit de middeleeuwen stamt ook de typische Hindelooper schilderkunst met eigen motieven en de kleuren rood- blauw – wit –groen. We fietsen door alle straatjes – over bruggetjes – langs de haven en de oude sluis die nog met de hand bedient moet worden en gaan dan voor een bezoek naar het schaats-/ Elfstedentocht museum. We mogen binnen zonder reservering maar krijgen wel een kartonnen schaats mee zodat men kan zien hoeveel mensen binnen zijn. Zeer interessant met collecties schaatsen – rolschaatsen – sleeën – werkplaatsen van de smederij en de schaatsenmakerij en veel info over de Tocht der Tochten met trofeeën en o.a. de schaatsen van Willem-Alexander en van Van Benthem plus de kleding van Reinier Paping etc. ook is een deel ingeruimd voor de Hindelooper volkskunst en de speciale schilderkunst.

oude modellenwerkplaats schaatsenmakerde schaatsfabriek IJlstde museumwinkel

We hebben daarna nog zin om een stuk te fietsen dus gaan we over de dijk helemaal terug naar Stavoren en dan langs het kanaal terug naar Warns. Morgen naar Workum