Het festival

7 februari 2011 - Ségou, Mali

Het festival

Iedere dag staan er diverse gebeurtenissen op het programma: Zo waren er diverse openingen van exposities – verkiezing van de ondernemer van het jaar – opening van een cultureel centrum in de stad.

Wat de muziek betreft begint het programma elke dag om 10 u met de eerste optredens. Dit op 2 podia op het terrein. Ook beginnen hier en daar spontaan de groepen die nog niet hoeven op te treden alvast voorproefjes te geven.

Nu is 10 u natuurlijk een indicatie (net zoiets als mañana in Spanje) maar toch: rond 11 u begint er dan toch wat meer beweging op het podium te komen. Een man komt het publiek alvast wat opwarmen (if jou are happy...... clap your hands …..) en eindelijk gaat de muziek van start.

Maar dan wil je ook volgen wat op de andere plaats gebeurt: stel voor dat je dat net iets leuker vindt.

Dus we lopen constant van de ene plaats naar de andere maar zien dan ook geweldige optredens:

de dansgroep van Issa die we hebben zien oefenen – de griots uit Segou met hun dansen met diverse dieren (mannen in een paard veranderd, in een vogel etc) met mannen die alsmaar salto's blijven springen en na afloop komen anderen aan zijn armen trekken?!?!) – de gemaskerde mannen uit Segou met hun mooie instrumenten – de Dogonmannen: maskers – steltlopers etc. – een muziekgroep uit Sikasso, uit Bamako – de Toearegs. Teveel om op te noemen.

Tussen de middag is er niets te doen: rust van 1 tot 3.

Die tijd hebben we donderdag benut om met de motor de stad uit te rijden, langs de Niger naar een volgend dorp.

Het is daar groen vlak langs het water: overal zijn perceeltjes met moestuintjes. De meeste staan er florissant bij. Overal lopen mensen heen en weer met hun kalbassen om water uit de rivier te halen om de plantjes water te geven.

Zo te zien staat dit gebied in de regentijd wel onder water dus de aanplant zal daarna zijn. We zien ook op de diverse markten de vrouwen zitten met hun koopwaar uit de tuin: prachtige worteltjes – paprika's – komkommers – tomaten – uien.

Vorig jaar zijn wij bij Mopti met Willem Snapper naar zijn tuinenprojecten geweest: wat zou hij blij zijn met een rivier in de buurt. Hij heeft het probleem dat ze putten moeten slaan om bij het grondwater te kunnen komen en het te moeten oppompen. ( www.mopti.nl = Willem Snapper)

Vandaag, vrijdag, zijn we tussen de middag met een kleine pinasse naar de overkant gevaren: mensen die daar wonen betalen een habbekrats om aan de overkant te komen, wij worden natuurlijk voor vol aangezien maar na enig onderhandelen komen we een prijs overeen.

Segou is een grote stad maar aan de overkant van het water is het dorpje weer gewoon als overal langs de weg: lemen hutjes met wat bedrijvigheid langs het water – hier en daar een geit en zelfs een koe – kinderen komen rennend op je af (zo vaak steekt er niet een tubab over.)

Al wandelend door het dorp komen we bij een kring vrouwen die al klaar zitten voor een doop die middag. Wij moeten natuurlijk mee naar de hut waar de baby slaapt. Die wordt naar buiten gedragen en wij kunnen oh en ah roepen: de baby is een week oud en als ik goed ben ingelicht krijgt die pas bij de doop een naam.

Wij geven een donatie voor het feest en kuieren weer verder. Ook hier wat moestuintjes en zelfs een kleine plas met wat vogels en een enkele jager komt voorbij met een aftands geweer.

Ik ga weer even stoppen – kijken of we dit een keer geplaatst krijgen want we hebben het zo druk dat er amper tijd over is om een internet café te bezoeken.

Zal wel maandag of dinsdag worden als we bij Janette zijn in Sikasso. Foto's volgen.

groetjes Tonny en Dirk

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sandra:
    8 februari 2011
    Het is dus toch gelukt met het internet!
  2. jan hille ris lambers:
    8 februari 2011
    Hallo Tonny
    Heb met veel interesse je reisverhalen gelezen en de diashow bekeken.
    Groeten
    Jan