Familieweekend 4 - 6 nov. 2011

5 november 2011 - Waalwijk, Nederland

Ik loop hopeloos achter met mijn blog. De reizen zijn afgelopen voor dit jaar en de lessen zijn weer verspreid over de week begonnen. Hierdoor heb ik niet steeds zin en tijd om me te buigen over het blog maar de foto's moeten er wel op gezet worden vind ik. Ik ga me dus even bezig houden met de afgelopen weken.

Eens in de paar jaar hebben we een weekend met de hele familie. Dat is zeer gewenst omdat natuurlijk het ouderlijk huis is weggevallen en we niet allemaal bij elke verjaardag aanwezig zijn. Dat In de Boogerdkan ook haast niet met vanuit onze ouders gezien: 5 kinderen met aanhang - 9 kleinkinderen met aanhang - 8 achterkleinkinderen. Bijna iedereen was er maar allemaal bij elkaar lukt dus zelden of nooit. Een aantal jaren geleden waren we een weekend in een grote verbouwde boerderij in Friesland en dit jaar hadden we een groot huis in Burg Haamstede (Zeeland) in een voormalige boomgaard.  Een aantal mensen waren vrijdagmiddag al vertrokken richting Zeeland en de rest kwam in de loop van de zaterdag.

Annemie was net de week daarvoor jarig geweest dus dat hebben we nog even lichtjes gevierd met taart en zelfgemaakte Tia maria koffielikeur (ik ben het recept nu ook aan het uitproberen). Naast een aantal gezamenlijke aktiviteiten was er natuurlijk genoeg tijd om in kleine groepjes de dag doorhet was zelfs terrasweer te brengen: wandelen langs het strand - paardrijden - dorpje bekijken - voetballen - tafeltennissen - kletsen - lezen etc. etc.

Het koken is meestal het werk van de mannen: Paul - Ton - Frank doen altijd hun best om ons heerlijk eten voor te schotelen. Zaterdagmiddag, als iedereen weer in het huis is, is het tijd voor de onvermijdelijke kinderbingo. Sandra zorgt voor het spel (meegenomen van school) en samen met Corrie wordt er gezorgd voor kleine kadootjes.

En 's avonds moeten wij, de groten,  er ook aan geloven voordat we aan andere spelletjes kunnen kolonisten van Catanbeginnen. Hilariteit alom dus. Daarna komen de denkspelletjes op tafel zoals: Kolonisten van Catan - triomino - dammen - Carcasonne etc. En diegenen die niet mee willen doen kunnen altijd nog tv kijken - kletsen - lezen etc.

Zondagochtend na een uitgebreid ontbijt gaat iedereen nog even een frisse neus halen. Dirk en ik besluiten naar Neeltje Jans te rijden en een kijkje te nemen bij de  Deltawerken. Het meeste is echter gesloten dus rijden we naar het strand voor eennatuurlijk een Zeeuwse bolus wandeling en een kopje koffie. En als je in Zeeland bent moet daar natuurlijk een echte Zeeuwse bolus bij. Dan als onderdeel van de lunch de specialiteit van Waalwijk en omgeving: mikkemannen (oftewel: warme kaneelbroodjes met bruine basterdsuiker). Alleen verkrijgbaar in de tijd voor sinterklaas. De meesten van ons wonen erg verspreid dus kennen dit gebruik bij ons helemaal niet. Daarna is het voor de meesten tijd om in te pakken en richting huis te rijden.

Al met al een zeer geslaagd weekend. Bedankt Ton en Frank voor de organisatie en het vinden van de mooie locatie. We hebben de meesten van de familie weer gezien, we hebben weer bij kunnen praten. Voor herhaling vatbaar maar dat duurt weer een paar jaar waarschijnlijk.