Duitsland – Luxemburg -  Frankrijk: 3 – 19 augustus 2020  (3)

9 augustus 2020 - Pont-à-Mousson, Frankrijk

7 augustus 2020: Vianden - Thionville

Het is vannacht heerlijk afgekoeld en we staan aan de rivier tussen 2 heuvels dus het duurt een tijdje voor de zon hier komt. Ontbijten en via het mooie centrum (het is nog rustig) rijden we de stad uit. We hebben besloten dat we, vanwege de warmte, aan het water willen staan en omdat we richting Frankrijk willen, is ons eerste doel vandaag de stad Thionville. Er is een camping municipal in het Parc Napoleon en pal aan het water. Op goed geluk gaan we daar eerst maar eens kijken. Via de snelweg, om de stad Luxemburg te vermijden, gaan we op pad. Op de laatste parkeerplaats voor de grens met Frankrijk besluiten we nog even te stoppen en het blijkt ook de laatste mogelijkheid te zijn om goedkoop te tanken. Vele benzinepompen en lange rijen wachtenden en het lijkt wel op een file bij de tolpoortjes van de snelweg. We zijn dan ook snel weer weg.  Thionville is de meest noordelijke stad aan de Luxemburgkant en ligt trouwens ook vlakbij België en Duitsland. We zitten hier in het gebied Elzas-Lorharingen en dan ook nog in het departement Moselle. Vaak een betwist gebied ( in de 17e eeuw pas overgegaan van het Habsburgse rijk naar Frankrijk) en tussen 1871 en 1918 behoorde het aan het Duitse Rijk en ook tijdens W.O.II. er werd dan ook lang nog Duits gesproken en tegenwoordig spreken velen een Luxemburgs dialect.

centrum Vianden op doorreiswe rijden Frankrijk binnenonder de boom met luifel en zonneschermcamping aan de Moezel, ons uitzicht

Thionville heeft rond de 40.000 inwoners en was vroeger een centrum van de staalindustrie. Dit verdween in de jaren ’80 en velen raakten werkeloos maar tegenwoordig werken er velen in Luxemburg. De camping ligt in het centrum en aan de Moezel en er is gelukkig nog een mooi plekje voor ons. De dame aan de receptie verschuift wat in de reserveringen en wij mogen 2 nachten staan op een zeer ruime plaats met een grote boom voor schaduw en aan het water, alleen afgescheiden met een hek. Mensen lopen over de boulevard en ons uitzicht is prachtig. Volgens de dame is het morgen, 8 augustus, de 2e zwarte zaterdag voor het vakantieverkeer en stijgt de temperatuur ver boven de 30 graden. Dus we installeren ons, sluiten de stroom aan en met een heerlijk bakje koffie kunnen we ontbijten. Ik doe een klein wasje met de hand – droogrekje aan het fietsenrek en in no time is alles droog. De stadsfeesten zijn in verkleinde vorm aan de gang en er zijn diverse grote terrassen geplaatst en vlakbij ons staat een heuse mini-draaimolen. Tegen de avond nemen we de fietsen om even een rondje door de stad te rijden en te kijken waar de winkels zijn. Even de supermarkt in voor wat vers stokbrood en ingrediënten voor een heerlijke salade en dan is het genieten onder de boom en aan het water met genoeg vertier voor de “deur”. En: om 11 precies stopt de muziek. Er is trouwens veel controle op het gebruik van de mondkapjes aan de boulevard. Ook in elke winkel is mondkapje verplicht.

8 augustus 2020: Thionville

Voordat het al te warm wordt gaan we eerst op zoek naar de warme bakker voor een vers stokbrood – croissantje natuurlijk en een heerlijk bruin brood. En na het heerlijke ontbijt gaan we lopend de stad in om het centrum te verkennen. Het historisch centrum is klein maar gezellig en op deze zaterdagochtend is het heel druk op de terrassen met mensen die aan hun ontbijtje zitten.

In de voormalige donjon van het kasteel van de Graven van Luxemburg (de rest is verdwenen) bevindt zich het musée Tour aux Puces = de vlooientoren. Over de archeologie van de streek en de geschiedenis tot aan de Renaissance. Sinds 1905 is hier het museum gevestigd. De naam komt misschien van de legende dat er een prinsesje zou zijn opgegeten door vlooien en een ander verhaal vermeldt dat het de laatste verblijfplaats was van de honden van keizer Karel. Midden in de stad is ook een winkelcentrum en hier kopen we etenswaren om 2 dagen vooruit te kunnen. Met dit warme weer zijn dat voornamelijk heerlijke salades. De rest van de dag luieren we voor de camper – zien we vele schepen langskomen op weg naar de Rijn en als het wat minder warm is komen de inwoners flaneren.

historisch centrum Thionvilleleuke winkelvarend huisje op het water

De Moezel ontspringt in de Vogezen en mondt uit in de Rijn bij Koblenz (daar waren we vorig jaar). Over een lengte van 544 km stroomt de Moezel via Frankrijk naar Luxemburg en door naar Duitsland. Via de Our en de Sûre stroomt er ook water vanuit België in de Moezel. De naam in de Keltische tijd was Mosea – later werd het Mosella = verkleinwoord van Mosa = Maas. Elke avond bekijken we met de kaart (en de Capitoolgids van Frankrijk) waar we morgen naar toe kunnen gaan. Besluit staat vast dat we nog in de buurt van water blijven zolang de hittegolf nog aan de gang is. Vandaag was het maar liefst 36 graden!!!! Gelukkig hebben we op het dak een fijne ventilator die ons de nodige frisse lucht geeft als we slapen.

9 augustus 2020: Pont-à-Mousson

We willen vandaag aan de Moezel blijven staan en grote plaatsen omzeilen. Dus kiezen we voor Pont-à-Mousson op een uurtje rijden. Bij de jachthaven, aan het water is een camperplaats met alle voorzieningen en de ervaring leert dat we voor de middag ergens willen aankomen zodat er nog een plaatsje is omdat de meesten die vertrekken dat doen tussen 10 en 11 uur (niemand heeft haast). We vinden dus een mooi plekje aan het water met een grasveld achter de camper met wat bomen voor schaduw. Stroom aansluiten – koffie zetten – en op zoek naar een bakker voor vers brood. Het is zondag dus de bakkers hier zijn alleen in de ochtend open. Nu het nog niet al te warm is maken we een wandeling langs het water –Dirk pakt nog even zijn fiets voor een rondje centrum maar ik hou het voor gezien en pak een boek.

Pont-à-Mousson aan de Moezelweer aan de Moezelvanwege corona altijd een lege plaats laten tussen de campershoe warm het was: Pont-à-Mousson

De stad is vooral bekend om de abdij van de Premonstratenzer (Norbertijnen - witheren). Een orde die gesticht is in de 12e eeuw door Norbertus van Xanten in Prémontré, vandaar de naam. De abdij is gebouwd in de 18e eeuw maar nu is het deels een cultureel centrum en deels een hotel. De stad is gesticht in de Middeleeuwen en in de Renaissance was het een intellectueel centrum met een universiteit. Die universiteit werd later verplaatst naar Nancy. De stad is nu vooral bekend van de metaalindustrie. Het is het wereldcentrum voor gietijzeren buizen – halogeenverlichting – putdeksels. De naam van de stad komt van de heuvel Mousson bij de stad. Hier stond vroeger een kasteel. Beschermheilige van de stad is St. Nicolaas.

De middag brengen we door bij de camper want het is Formule I dag en we kunnen de race volgen op de t.v. en op Silverstone zien we Max Verstappen de winnaar worden van de race.

Bij de jachthavens zijn douches en toiletten voor ons dus als de ergste hitte voorbij is kunnen we heerlijk uitgebreid douchen. Morgen weer een stukje verder Frankrijk in maar we blijven voorlopig bij het water