Denemarken: 3 – 20 juli 2020 (6)

15 juli 2020 - Horsens, Denemarken

14 – 15 juli 2020

14 juli: Frederikshaven - Lindholm  - Aalborg – Hobro

Als je, zoals wij, voornamelijk parkeert op een mooi plekje zonder voorzieningen moet je wel af en toe je wc cassette kunnen legen en je grijs water lozen en schoon water innemen. Denemarken denkt daar in mee want op een groot aantal plaatsen in het land zijn grote parkeerplaatsen met toiletten en met alle voorzieningen om dat op een verantwoorde wijze te doen. Vrachtwagenchauffeurs maken daar ook gebruik van en alles is zelfs heel schoon op deze plekken. het is niet druk op die immense parkeerplaats en kunnen meteen aan de slag.

Wij zijn van Frederiksstad onderweg naar Lindholm en hier is onze eerste stop vandaag voor een bezoek. Eind 19e eeuw is hier op de zuidhelling van de Voerbjerg (een terp) een grote begraafplaats uit de Vikingtijd ontdekt. De opgravingen zijn echter pas gestart in de jaren 50. Het bleek te gaan om de grootste Viking begraafplaats uit de late IJzertijd + Vikingtijd tussen 500 – 1000 na Chr. en er zijn zo’n 700 vuurkorven gevonden met steenformaties er om heen. Doden werden ter plekke gecremeerd bij de vuurplaats en de graven erbij hadden een stenenzetting vaak in de vorm van een schip maar ook ovale en driehoekige vormen.

ongeveer 700 vuurkorven met graven zijn hier gevondenwe nemen een kijkje op de vroegere begraafplaatshoe men vroeger de mensen cremeerdenLindholm, Vikingmuseum

Bij onderzoek bleek dat mannen voornamelijk lagen in een graf in de vorm van en driehoek of een schip en de vrouwen in ovale of ronde. Op het einde van de Vikingtijd is de plek onder 4 – 5 meter dik stuifzand gekomen en is de plek vergeten. In de graven zijn nog resten gevonden als b.v sieraden en men heeft hier een museum geopend met 2 exposities. Je krijgt hier een mooi beeld hoe men leefde in de oudheid en in de Vikingtijd met o.a maquettes en men kan zien hoe de begrafenisrituelen waren. Ook veel informatie over het dagelijks leven: landbouw – vee – kleding etc.

Hiervandaan is het maar een kort ritje naar de 4e stad qua grootte van Denemarken: Aalborg. Hiervoor moeten we de brug nemen over het Langerak / Limfjord. De stad heeft 120.000 inwoners en is vooral een havenstad met handel in vis en graan en er is wat industrie. In het jaar 1000 was hier een grote Vikingshandelspost en er was grote bloei in de middeleeuwen dankzij het monopolie op de zoute haring. Veel oude huizen zijn afgebroken ten koste van de industrie maar er is wat moderns voor in de plaats gekomen. We parkeren de camper ergens aan de waterkant maar we zijn niet erg gerust over dit plekje. Toch nemen we even de fiets om een stukje door het centrum te fietsen.

Utzon cultuurcenter van dezelfde architect als het operahuis in SydneyNordkraft, vroegere energiecentraleAalborg centrum

Aan de waterkant staat het Utzoncenter, een cultuurcentrum ontworpen door dezelfde architect als die van het Operahouse in Sydney. In de voormalige energiecentrale Nordkraft is nu de VVV en ook een cultuurcentrum. We fietsen even door de oude stad met vakwerkhuizen en de kathedraal maar het begint te regenen. Snel terug naar de camper maar het wordt een stortbui en we zijn doornat als we aankomen. We laten de rest van de stad voor gezien. Een grote stad inrijden met de camper is niet het meest verstandige wat we kunnen doen.

We gaan dus verder, richting het zuiden. Hansund is een klein plaatsje aan het Mariager fjord maar we vinden geen mooi plekje waar we kunne blijven staan en het regent ook nog steeds. We volgen  de weg langs het fjord en komen uiteindelijk uit in Hobro aan het einde van het fjord. Hier is een mooie parkeerplaats aan het water, bij de haven en we parkeren hier. We gaan op onderzoek uit in het plaatsje met 15.000 inwoners. Ooit lag hier de burcht Fyrkat waar Vikingen hun schepen aanmeerden maar het stadje zelf is ontstaan in de Middeleeuwen op het smalste stukje van het fjord. Hier kwam een houten brug (bro = brug) en de oude handelsroute loopt door het stadje.

havengebouw Hobrogenieten van het uitzichtonze overnachtingsplaats in Hobrozonsondergang Hobro

Het havenkantoor is een mooi gebouw geworden met trappen voor uitzicht op het fjord – het stadje – de oude haven waar schepen worden gerestaureerd en we zien er zelfs 2 agenten die hun honden trainen op zoek naar verboden spullen en al zwemmend in het fjord ter ontspanning. Het is een klein – plezierig stadje en we blijven hier dus staan vannacht. Geen gebouwen van voor 1830 want toen is het stadje door toedoen van een 20jarig meisje in vlammen opgegaan. Zij heeft het niet overleefd want ze is geëxecuteerd vanwege haar daad. Vanuit de camper worden we zelfs getrakteerd op een prachtige zonsondergang aan de overkant van het water. Morgen is er weer een dag.

15 juli: Alum – Randers – (Aarhus) – Horsens

kerkje in Alumhet is een minidorpjeoude runensteen bij de kerk

We gaan vandaag weer verder naar het zuiden maar eerst zoeken we een bakkerij voor vers brood. We hebben altijd wel wat brood in het vriesvakje voor nood maar er gaat niets boven vers brood van de echte bakker. We nemen een binnendoor weg richting Randers maar voor we daar aankomen nemen we eerst een kijkje in het kleine dorpje Alum. Op het kerkhof voor de kerk staan 2 hele oude runenstenen met teksten ter nagedachtenis van familieleden. Op 1 steen staat zelfs aan de achterkant een ruiter uitgehouwen met een schild.

Randers is 700 jaar oud en de stad is gesticht op de doorwaadbare plaats van de rivier Gudena. Op deze plek werd de rivier breder en gaat richting het Randers fjord. Hierdoor werd de stad een rivierhaven en een zeehaven. De Denen kennen de stad vooral vanwege het overdekte tropische regenwoud en daar voor de ingang staat dan ook een lange rij mensen te wachten om binnen te komen. We parkeren de camper en via een voormalige spoorbrug lopen we naar het oude centrum. Er zijn nog diverse vakwerkhuizen – een stadhuis (helaas inde steigers) – en een 16e -eeuwse Skt.  Mortenskerk. Het is heerlijk weer dus we gaan even op een terras koffie drinken. Aan de overkant staat een jongen bij een kraampje sla uit zijn eigen groentetuintje te verkopen dus we nemen een paar zakjes mee.

de oude spoorbrugkerk in Randers16e -eeuws interieuroude vakwerkhuizen

We doen een poging om daarna te parkeren in de stad Aarhus maar een groot deel van de stad is milieuzone en daar mogen wij niet komen en de parkeerplaatsen staan vol en zijn zeer smal en we passen daar niet tussen met de camper. We zouden dan de deur niet eens open kunnen krijgen om uit te stappen. Die stad blijft staan voor de volgende keer. Op naar het zuiden naar Horsens en halverwege stoppen aan een mooi meer om te picknicken.

Ik heb gelezen dat er in Horsens, in een oude elektrische centrale een industriemuseum is gevestigd. Hier is veel te zien over de industrialisatie van Denemarken inclusief een aantal arbeidershuisjes op het terrein en een schooltje in het gebouw van de centrale. Het stadje beleefde zijn gouden tijden tijdens het begin van de industrie in de 18e eeuw maar het bestond al 4 eeuwen eerder. In Horsens is de ontdekkingsreiziger Vitus Bering geboren die in opdracht van de Russische tsaar de route naar Alaska vond. Juist: de Beringstraat!! Wij gaan natuurlijk een kijkje nemen in het museum met vele machines uit vervlogen tijden en er is ook veel aandacht voor de huisjes van vroeger – het onderwijs en de sport.

industriemuseum Horsensvan drukkerij tot ...interieur eind 19e eeuwkeukentjeschooltjewij hebben weer eens mooi uitzicht

Via de app voor campers hebben we een pracht plekje gevonden aan het water in Horsens met een park naast de parkeerplaats. We zijn de eersten die hier staan maar er zullen die avond nog een paar campers bijkomen en laat in de avond worden we opgeschrikt door een paar “stoere” knullen die hier komen “driften’ met hun auto’s. Onze plek is namelijk rond en in het midden kunnen ze hun gang gaan tot de inwoner van een villa zijn beklag komt doen en dreigt de politie te bellen. Daarna is alles rustig en kunnen we slapen. Morgen o.a. naar Jelling voor een prachtig interactief Vikingmuseum. Vlakbij legoland maar dat slaan we over.