Dagtocht Mull - Iona op dag 11

3 juli 2011 - Oban, Verenigd Koninkrijk

Mull – Iona

We gaan vandaag met de bus vanuit Oban op de boot naar het eiland Mull. Na 45 min. varen over de Firth of Lora zien we op een punt van het eiland Mull het Duart Castle. Hier zou ooit een Spaans de boot naar het eiland Mull komt aangaljoen tot zinken zijn gebracht en tot op de dag van vandaag zijn ze op zoek naar de schatten die aan boord waren maar er zijn slechts een paar munten gevonden. We ontschepen in Craignure en gaan op weg. Mull is een eiland met een prachtige natuur – vele herten (we zien er onderweg een aantal) en loslopende schapen – mooi landschappen met bergen en lochs die diep het land inlopen. Ook is er veel viskweek in het water en we zien mosselteelt (hangcultuur). De rit gaat niet snel want de wegen zijn zeer smal (de bus past net (niet) op het asfalt) en het is grotendeels singletrack met passing places = eenrijbaan met om de zoveel meter een verbreding waar je moet passeren. We komen zelfs een hele grote vrachtwagen tegen (wij moeten een flink stuk achteruit om elkaar te passeren) en er is een bijna onneembaar bruggetje waar al het verkeer overheen moet. Maar na 5 kwartier zijn we aan de andere kant en daar wacht het voetveer naar

Iona een klein eiland: 3,5 bij 1,5 mijl. Hier landde in de 6e eeuw de Ierse prediker Columba met zijn 11 volgelingen om de Keltische volkeren (o.a. de Picten) te bekeren tot het christendom. In Ierland was hij betrokken geraakt bij een gevecht met vele doden en hij werd verbannen uit Ierland en moest zieltjes gaan winnen: net zoveel als er in het gevecht waren gesneuveld (3000). Hij moet zover weg dat hij Ierland niet meer kan zien liggen en dat is op het eiland Iona: op het hoogste puntKerk van st. Columba ziet hij zijn land niet meer en besluit hier te blijven en begint met de bouw van een kerk en een klooster. De grond was vruchtbaar en de heuvels gaven beschutting. Hij zal in heel Schotland meer dan 100 kerken stichten en hij bekeert zelfs de Pictenkoning. Nog een heldendaad: hij komt het monster van loch Ness tegen als hij over het loch vaart à hij slaat een kruis à het monster verdwijnt in de diepte.

Eigenaar nu van het eiland is de hertog van Argyll: de familie ligt begraven in de abdij en op het aloude kerkhof lagen vele koningen begraven tot aan de 11e eeuw. De laatste was koning Duncan, uit het MacBeth verhaal van Shakespeare.

ideaal eiland voor kinderenNa bezoek is het heerlijk wandelen over het eiland tot 3 u: het voetveer vertrekt weer – dan de rit naar de haven en de boot naar Oban. Alweer een mooie dag met mooi weer. Het regent echt niet altijd in Schotland en er is ook geen mist. Tot nu toe is de paraplu nog niet open geweest en de zon wordt steeds warmer.