Een dagje Venetië

22 augustus 2011 - Verona, Italië

5 Dagen operareis Verona begeleiden betekent dat je ook 2 leuke excursies kunt maken.

We vliegen op zondag en op maandag staat Venetië op het programma. De reis er heen gaat met de trein. We hebben een luxe trein heen met besproken plaatsten want in de zomermaanden kan het behoorlijk druk zijn in de trein met vele dagjesmensen die aan het Gardameer op vakantie zijn. In 1 uur en 20 min. staan we op het station en kunnen we in de rij (het is augustus dus druk in de stad) voor de boottocht met de vaporetto (waterbus) over het Canal Grande naar het San Marcoplein.

Venetië is een lappendeken met meer dan 100 eilanden in de lagune. Langs het water staan de vele de beroemdste brug over Canal Grande“palazzi” = de huizen met de mooie gevel aan de waterkant want iedereen kwam altijd per boot aan. Vroeger zowel woonhuis – pakhuis – bedrijfspand in 1 pand. De beroemdste brug (er zijn er 3) over het Canal Grande is de Rialtobrug: 3 parallel aan elkaar lopende trappen en met winkeltjes. Rialto = rivo alto = hoge oever. De huidige brug is uit de 16e eeuw.

Beroemdste plein is natuurlijk San Marco: volgens sommigen het mooiste plein ter wereld maar met veel toeristen en veel duiven (verboden te voeren). Op het terras van Café Florian speelt altijd een strijkje en de kosten daarvoor vind je dan ook gewoon terug op de rekening. Maar voor 1 € mag je er ook gewoon naar de wc en het is zo warm dat iedereen bij de wastafel ook de flesjes water opnieuw vult. Op het plein zie je ook de belangrijkste monumenten van de stad:

Kerk San Marco: resten van de evangelist Marcus (patroonheilige van de stad) bevinden zich hier, naKerk San Marco Venetië door de Venetianen te zijn geroofd uit Alexandrië. Aan de buitenkant o.a. beroemde paarden uit Constantinopel ( = kopie = origineel is binnen). Binnen is veel Byzantijns met mozaiek – gewelven – koepeltjes etc. Vaak lange rijen om binnen te komen

De klokkentoren op het plein stortte in 1902 in want de toren was na vele verbouwingen te zwaar geworden voor de fundering. In 1912 wad de herbouw klaar en je kunt nu met een lift naar boven als je in de rij wilt wachten maar dan heb je ook een prachtig uitzicht bij een heldere dag. Een andere toren op het plein is de Torre dell”Orolgio, met een klok met beelden van 2 Moren die de uren slaan.

Het San Marcoplein loopt over in het Piazetta San Marco met het Dogenpaleis. Het huidige gebouw is uit de 14e – 15e eeuw in marmer met binnen vele schilderijen en schilderingen. Achter het paleis is de Brug der Zuchten waarover de gevangenen, na het aanhoren van hun doodvonnis, naar de 2 zuilen langs het watergevangenis gingen. Op dit plein aan de waterkant ook 2 zuilen: 1 met de leeuw van marcus en 1 met het beeld van Theodorus (vroeger de patroonheilige). Hiertussen stond vroeger het schavot voor de doodvonnissen dus niet een venetiaan zal hier tussendoor lopen!

Om half 4 gaan we weer richting het station met de vaporetto over het Canal Grande want om 5 u vertrekt de trein naar Verona. Die is overvol op moment van vertrek en wanneer die trein is aangekomen in Verona zullen we nooit meer te weten komen: 15 min. voor aankomst in Verona (half 7) staat de trein stil op een klein stationnetje (San Bonifacio) en rijdt niet meer verder. Na een half uur roept de omroeper dat er ergens langs de baan brand is en dat ze voor onbepaalde tijd moeten wachten. Niemand weet wat er waar in brand staat en de komende 2 uur komen we ook niets meer te weten. Dan nog een keer: er is een brand en we staan stil voor onbepaalde tijd (alsof we dat nog niet wisten). Na 3 uur stil te hebben gestaan (het is intussen al later dan half 10 en hetop een klein stationnetje!!! hotel wacht ook nog eens met het avondeten) wordt er weer omgeroepen dat de brand nog niet onder controle is en dat ze niet weten wanneer ze weer kunnen gaan rijden. Op dat moment zijn gelukkig een aantal taxichauffeurs in de omgeving wakker geworden (voorheen was er niet 1 te vinden!!!!!! – over alternatief vervoer wordt niet eens nagedacht – het is een doorgaande trein naar Milaan en er zitten vele mensen in de trein die een aansluiting moeten halen of een vliegtuig).

Uiteindelijk heb ook ik besloten om niet nog langer te wachten in de hitte (het was zeer warm in de trein met slecht werkende airco) en konden we met 2 taxi’s naar het hotel in Verona. Overmacht!! Om 11 u ’s avonds bij de receptie nog een keer internet geraadpleegd en het bleek dat de afsluiting nog steeds gaande was. 3 jongeren uit de groep die geen halfpension hadden zouden pas om 8 u met de laatste trein uit Venetië terugkomen en zij hebben meer dan 1,5 u stilgestaan in Mestre en vanaf daar werden toen de treinen omgeleid waardoor zij even na 12 u ’s nachts in het hotel aankwamen. Vervelende afsluiting van een heerlijk (maar eigenlijk veel te warm) dagje Venetië. Ook lof voor het hotelpersoneel: keuken en bediening zijn gebleven om ons van eten te voorzien, ook omdat ik elke half uur naar het hotel had gebeld om ze op de hoogte te houden. Tegen half 11 kregen we nog een heerlijke ravioli met spinazie, kip met groenten en dessert naar keuze. Wordt vervolgd!!!