5 dagen Stockholm (singlereis 9 – 13 aug. 2018) 4

12 augustus 2018 - Stockholm, Zweden

Dag 4: Djurgarden en Skeppsholmen

we gaan een dagje naar DjurgardenHet is zondag vandaag en het goede weer is vandaag een beetje ver weg. Er is regen voorspeld. Maar gelukkig is het in de ochtend nog droog. We gaan weer met trein en metro naar station Slussen en daar moeten we een klein stukje lopen om de ferry te nemen naar Djurgarden: het groenste eiland van Stockholm.

Het eiland maakt deel uit van Ekoparken =  het 1e Nationale park ter wereld dat midden in de stad ligt.. vroeger was dit het jachtgebied van de koninklijke familie maar nu is het eiland het groene hart voor de inwoners van Stockholm. Je kunt er fietsen – wandelen – varen etc. maar wij komen vooral voor museumbezoek.

Op de punt van het eiland waar de ferry aankomt ligt ook een attractiepark met een even je hoofd er in steken voor de fotoaantal kermisattracties. Er is een heus speelhonk van Pippi Langkous en waar wij allereerst een kijkje gaan nemen (aan de buitenkant voorlopig) is het Abbamuseum. Dit bestaat pas een paar jaar en het is een interactief museum. Je kunt er zingen – je ziet hun kostuums – gouden platen – gitaren etc. Een groot aantal van de groep zal daar vanmiddag naar toe gaan. Eerst maken we wel een paar foto’s van onze hoofden in een afbeelding van Abba.

het oudste openluchtmuseum ter wereldIk ga met een deel van de groep naar Skansen: het 1e Openluchtmuseum ter wereld en opgericht in 1891. 5 eeuwen geschiedenis van Zweden komt voorbij met meer dan 150 gebouwen uit alle delen van het land die zijn afgebroken en hier weer opgebouwd op een terrein van 300.000 m2. Ook een aantal ateliers waarin oude beroepen worden getoond zijn te zien (glasblazen – meubelmaker – ijzerhandel - ververijen  etc. etc. Ook is er een deel met (in Zweden voorkomende) wilde dieren als wolf – beer  - lynx – wisent – wild zwijn.

Het blijft gelukkig een groot deel van de dag droog tijdens dit bezoek. Rond 3 u de kerkverzamelt een deel van de groep zich bij het Abbamuseum en zij gaan daar een aantal uren doorbrengen tot hun grote genoegen.

Een deel van de groep is naar het Vasamuseum geweest: het oorlogsschip Vasa zonk tijdens zijn 1e vaart in 1628 en eeuwen later is het schip geborgen en bleek het in zeer goede staat te zijn.

Op Skeppsholmen zijn een paar van onze groep naar het museum voor moderne kunst geweest. Een aanrader en het was zelfs gratis. Een zeer geslaagde dag voor iedereen.

een grapje op straat, bij SlussenEr was weer afgesproken bij Slussen om samen te komen als je met de groep wilde eten. Even was ik bang (nou ja) dat ik er alleen zou staan maar uiteindelijk hebben we met 8 personen weer gegeten bij het restaurant De Blauwe deur. Morgen alweer de laatste dag, maar we hebben een avondvlucht dus we kunnen nog de stad in