5 dagen Stockholm (singlereis 9 – 13 aug. 2018) 3

11 augustus 2018 - Stockholm, Zweden

Dag 3: Östermalm – en vrije middag (boottocht)

foodhall in de wijk OstermalmVanochtend op het programma een wandeling door de stijlvolle wijk Östermalm met mooie gevels en chique winkels. Het is de duurste wijk van Stockholm, aangelegd halverwege de 19e eeuw met als voorbeeld de boulevards van Parijs.

In dit deel bevinden zich ook o.a. de Koninklijke stallen – de Koninklijke bibliotheek – het Legermuseum – het Historisch museum (alles over de geschiedenis van Zweden, van archeologische vondsten – het leven van de vikingen etc.)

Een van de mooie boulevards is Strandvagen met fraaie  panden met torentjes en dit is het duurdere stadsdeelprachtige façades. In deze wijk wonen de welgestelden in de duurdere appartementen waaronder een aantal bekende Zweden.

We stappen uit de metro bij Östermalmstorg en staan buiten ineens voor de grote markthal die helaas het hele jaar gesloten is vanwege een verbouwing. Daarnaast staat de kleine foodhall en die doorlopen we even van de ene naar de andere kant. De slager heeft prachtig vlees – de visboer heeft allerlei lekkers – de bakker verkoopt veel zoetigheden maar wij hebben net het ontbijt achter de rug.

heerlijke producten maar goed aan de prijsErtegenover staat de Hedvig Eleonora kerk (genoemd naar een Zweedse koningin) en daar vlakbij bevindt zich het Legermuseum. Een aantal uit de groep besluit even een kijkje te gaan nemen.

We lopen later richting het water bij Strandvagen om koffie te drinken in het Berzellipark.  Het Koninklijke theater bevindt zich daar op de hoek. Jugendstil gebouw met enkel beelden van o.a. Carl Milles en Carl Larsson. Op de hoek staat ook een beeld van een beroemde actrice die daar na de optredens altijd een sigaretje stond te roken

Op weg naar de koffie wordt de groep aangesproken door een meisje. Zij maakt reclame voor een boottocht: under the bridges of Stockholm

De meesten zijn enthousiasten en besluiten de tocht te gaan maken om 2 uur. DatTheatergebouw duurt meer dan 2 uur en we besluiten eerst koffie te drinken op een terras in het park en later in de supermarkt wat eten te kopen zodat we op tijd bij de pier kunnen staan om een mooi plekje op de boot te bemachtigen. Een paar mannen willen niet mee en zij  gaan wat anders doen en een paar luitjes nemen een latere boot en willen nog wat in deze wijk rondslenteren

Zo wordt de vrije middag door de meesten besteed aan een mooie tocht langs de voornaamste bezienswaardigheden van de stad en we moeten zelfs heen en terug door de sluis. Die verbindt het meer met het zoete water met het zoute water van de Oostzee.

we gaan een boottocht maken van 2 uur en 15 min.!!!Rond half 5 komen we van de boot af en een aantal uit de groep gaat vanavond om 7 uur een ghostwalk doen door de oude binnenstad dus gaan zij hun eigen gang omdat ze op tijd moeten eten.

De rest heeft ook vrij en een groepje besluit bij elkaar te blijven om heerlijk op een terras te genieten van het mooie weer en een drankje om later gezamenlijk te eten en terug te keren met het openbaar vervoer naar het hotel.

Naar we later horen is de ghostwalk een succes geweest. Leuke verhalen over vroeger -  maar ook verhalen als de pestepidemieën en wat dat met de bevolking deed.

Ik heb gewandeld door de wijk Norrmalm richting het winkelgebied en op het pleinSergels torg, centrum bij de VVV (Sergels Torg) zie ik 2 groepen demonstranten en een hele hoop politieagenten bijeen op het plein.  De groep wordt gescheiden gehouden door de politie en ik geloof dat er een demonstratie bezig was tegen buitenlanders en asielzoekers in het land met als tegendemonstratie de vele mensen die het met dat idee niet eens zijn

Ik volg het een beetje op afstand maar alles verloopt zonder al te veel strubbelingen. Ik eet een hapje in de stad voor ik zelf ook terug ga naar het hotel

Morgen het eiland Djurgarden en Skeppsholmen voor de musea

1. Corrie:
    24 augustus 2018
    Mooie stad,iets voor de zussen?
  2. Tonny:
    24 augustus 2018
    ja heel leuk voor zussenweekend, als iedereen zou willen vliegen!!