5 dagen Stockholm (singlereis 9 – 13 aug. 2018) 2

10 augustus 2018 - Stockholm, Zweden

Dag 2:  millenniumwandeling door Sodermalm en slenteren door Sofo

we gaan de millenniumtour lopen van de boeken van Stieg LarssonVandaag staat er een GPS wandeling door Sodermalm op het programma. Dit is een wandeling, uitgezet door de VVV, naar aanleiding van de millennium boeken van de Zweedse schrijver Stieg Larsson. Hij woonde zelf in deze wijk en zijn hoofdpersonen: de journalisten Mikael Blomkvist en Lisbet Salander wonen en werken ook in deze wijk.

De auteur was al dood (hartinfarct in 2004) voordat zijn boeken werden gepubliceerd in 2005 en 2006 maar het werden meteen bestsellers en de boeken kregen diverse prijzen. Ondertussen zijn er  5 boeken uitgegeven en is alles ook verfilmd. De GPS gaan we uiteindelijk niet gebruiken want we hebben ook ouderwets plattegronden bij ons. Dus nemen we vanuit het hotel weer de trein naar en het appartementhet centrum en vandaar de metro naar Slussen.

Sodermalm is het meest zuidelijke eiland van de 14 waarop de stad is gebouwd. Allereerst lopen we naar Bellmansgatan nummer 1. Hier bevindt zich het appartement waar hoofdpersoon Blomkvist woonde. Een mooi deel van de stad en vanaf de bovenste etages heb je mooi uitzicht over de baai.

het café waar zowel de schrijver als de hoofdpersoon vaak kwam voor een kopje koffieHierna wijken we even van de route af omdat we eerst koffiepauze nemen bij het café Mellqvist (in de boeken: Kaffebar) zowel de schrijver zelf als de hoofdpersoon kwamen hier vaak voor een kopje koffie. Tegenover de bar zien we nog een voormalige synagoge maar die staat op dat moment in de steigers

In Fiskargatan nr. 9 is het appartement van Lisbet gesitueerd. Ook zij kon mooi overin het penthouse woonde de andere hoofdpersoon: Lisbeth het water uitkijken vanaf haar penthouse. Tegenover staat een voormalige fabriek die mooi is opgeknapt en veranderd in appartementen. We komen langs een supermarkt en we besluiten wat eten te kopen voor een picknick in het park tegenover het restaurant Kvarnen: een bierhal van 100 jaar oud waar de hoofdpersonen vaak bijeen kwamen. Het restaurant is nog dicht maar op het plein aan de overkant is een terras. Hier gaan wij dus even in het park picknicken.

en rondom de kerk staan nog huisjes uit de 17e eeuw zonder waterleidingWij zijn dan vlakbij de hippe wijk SOFO (= south of Folkungagatan) met leuke hippe winkels en een aantal straten met voetgangersgebied met vele terrasjes. Hier slenteren we eerst even door en we zien dan ook de oude houten arbeiderswoningen die hier en daar nog staan (18e – 19e eeuw). Rondom een kerk op Bergsprangergrand staan oude arbeidershuisjes uit de 17e eeuw. Een aantal zijn nog steeds niet aangesloten op de riolering.

Hier splitst de groep zich. Sommigen willen door de SOFO wijk blijven slenteren en en hier was de redactie van Millenniumanderen gaan met mij de wandeling afmaken. We willen namelijk nog de plek zien waar de Millennium redactie is gesitueerd en de supermarkt waar Lisbet haar pizza’s kocht. Dat is midden in een winkelgebied en nu, op vrijdagmiddag zijn er heel fietser onderweg naar..??

de lift bij SlussenWe hebben afgesproken bij metrostation Slussen voor diegenen die gezamenlijk willen eten en wij komen en beetje te vroeg aan. Dus gaan we op onderzoek uit om op de Katarinalift te komen. Vroeger gingen havenarbeiders met de lift hier naar beneden maar die werkt niet meer. Wel de passage er naar toe is nog open en er is ook een restaurant boven. Dus met de lift naar de 11e etage en dan 1 trap op en we staan boven het plein en we hebben daar een gigantisch mooi uitzicht over de stad.

Om 6 uur heb ik een groep van 10 verzameld om te eten en we gaan naar een mooi restaurant vlakbij:  De Blauwe deur. Heerlijk eten en niet al te duur.

Morgen een wandeling door de duurdere wijk Ostermalm

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl