Dag 6: Salamanca!!!!!!!!!

13 september 2011 - Salamanca, Spanje

Vandaag de hele dag in een van mijn favoriete steden van Spanje: Salamanca. Hier heb ik 2 keer een zomer gestudeerd en gewoond tijdens mijn studie Spaans in Nederland. Elke morgen om 9 uur naar school en les tot half 2. Eten bij de Spaanse familie (Lucía de moeder met dochter Lucía die me de hele dag stimuleerden om Spaans te praten – waar ik nu de vruchten van pluk) – huiswerk maken en oefenen op straat en ’s avonds naar theater en bioscoop. Nu mag ik de groep rondleiden langs de mooiste plekjes van de stad.

We logeren in een mooi hotel in het centrum van de stad – via Plaza de los Bandos zijn we in 5 min. op de Plaza Mayor. Van hier gaan we langs Palacio de Monterrey, nu eigendom van de Hertogin van Alva die juist vandaag in de stad is met haar verloofde (volgende maand gaan ze trouwen: zij meer dan 80 jaar oud en hij nog geen 60). Het is namelijk feria (feesten rondom de patroonheilige) in de stad en dan zijn er elke dag stierengevechten en als haar favoriete stierenvechters meedoen is zij van de partij. Hotel hoeft ze dus niet te zoeken en in haar favoriete restaurant hoeft ze de kaart ook niet. De kok weet al van te voren waar ze zin in heeft en dat wordt klaar gemaakt.

zoek de kikkerWe gaan o.a. naar de universiteit op zoek naar de kikker op het doodshoofd in de voorgevel. Als een student die op eigen houtje kan vinden zal hij/zij slagen voor zijn examen en ook nog eens trouwen: het is de gelukskikker. Helaas kon niemand van de groep de kikker zelfstandig vinden – gelukkig wist ik nog waar hij zat (en geslaagd ben ik al en trouwen hoef ik niet meer) en kon ik het aanwijzen.

Daarna de universiteit van binnen bekeken: de aula van fray Luis de León o.a. Hij had het Oude Testament in het Spaans vertaald vanuit het Hebreeuws en dat viel niet in goede aarde van de Inquisitie: hij werd gevangen gezet en pas 5 jaar later vrij gelaten. Hij gaat de volgende dag weerAula Fray Luis de León naar de universiteit en spreekt de beroemd geworden woorden: zoals we gisteren zeiden (de voorafgaande 5 jaren werden dood gezwegen)

Dit zelfde zou de rector Unanumo in de jaren 30 herhalen in de Francotijd na een aantal dagen van vrijheidberoving. De universiteit is een van de oudste en beroemdste van Europa. Columbus kwam al hier om steun te krijgen bij zijn idee dat de aarde rond was. Dat vermoedde men toen al onder de geleerden maar de Paus was het daar nog niet mee eens, dus zolang hij dat dacht was de aarde dus plat.

Het huis van de schelpen (Casa de las Conchas) natuurlijk gezien (van de Orde van Santiago) – de Universidad pontífica – de Oude en Nieuwe kathedraal – de oude stadsmuren - de Romeinse brug over de rivier de Tormes etc. etc.

Dan is het tijd voor de lunch en voor wat vrije tijd. Er is genoeg te doen en te zien in de stad. Overal en heel veel tijdelijke bars op straatzijn bars in de straat vanwege de stadsfeesten. Er zijn speciale feria-tapas voor 1 € per stuk en ook de drankjes kosten bijna niets. (biertje + tapa = 1,80€) Bij het avondeten hoor ik dat iedereen zich prima heeft vermaakt op zijn eigen manier: rustend – winkelend – terrasjes pikkend – musea bekijkend etc. Dus een heerlijke dag met prachtig weer. Dag 6 zit er al weer op. Het gaat heel snel deze reis, teken dat iedereen zich uitstekend vermaakt, inclusief ikzelf!!!!!!!

1. Sandra:
    14 september 2011
    ahhhh, ik wil ook!!!!!!!!!
  2. Tonny:
    14 september 2011
    de kids ergens onderbrengen, vrij vragen en gewoon meerijden de volgende keer