Dag 5: route van de witte dorpjes

22 mei 2011

Grazalema – Ronda – Algeciras

Zondagochtend en in Spanje zijn de verkiezingen begonnen. In Andalucía alleen voor de Gemeent maar in andere autonome gebieden ook voor de Deelraden. ’s Avonds zal blijken dat de PP (partido popular) heeft gewonnen. Overal in het land waren acties al de hele week bezig, vele pleinen waren al dagen bezet door zitacties. Iedereen maar vooral de jeugd vraagt om werk en woning.

Wij vertrekken met een stralende zon de binnenlanden weer in. We komen eerst langs een voormalige suikerfabriek waar 10tallen nesten van ooievaars in zitten. In bijna elk nest zitten 2ooievaars jonkies die net hun koppie boven de rand uitsteken.

We komen langs Arcos de la Frontera, een prachtig gelegen wit dorpje boven op een heuvel. Van verre konden ze vroeger van alle kanten de vijand aan zien komen. Tot El Bosque blijft het vlak en aangezien het prachtig weer is gaan we via een bergpas op 1103 m naar Grazalema. De uitzichten zijn schitterend hoewel er altijd mensen bij zijn die niet naar buiten durven te kijken. Men vindt de weg smal (vertekend beeld) maar 2 bussen kunnen elkaar gewoon passeren. Het is alleen uitkijken voor de fietsgroepen die razendsnel naar beneden komen fietsen en erg schuin in de bochten liggen. Ook Grazalema hoofdpleinveel motorrijders zijn onderweg, het is tenslotte zondag. De koffiestop houden we in Grazalema, ook een wit dorpje aan de rand van een heuvel. Hier valt gemiddeld de meeste neerslag van Spanje maar vandaag is de lucht strakblauw. Vanaf een plateau hebben we een prachtig uitzicht.

Tussen de middag houden we halt in Ronda, de stad aan de 160m diepe kloof El Tajo. Duizelingwekkend als je aan de rand staat en naar beneden kijkt. De brug over de kloof verbindt de oude met de nieuwe stad en vlakbij staat ook de oudste Plaza de Toros van Spanje (arena voor de stierengevechten)

Na de lunch vertrekken we voor weer een bergetappe dwars door het land i.p.v. rechtstreeks naar de kust te rijden en daar de snelweg te nemen. We hebben tijd genoeg en de rit gaat door een prachtig landschap met hier en daar een dorpje tegen de helling geplakt. Als we de kust naderen zitten er weer op alle masten die we tegenkomen ooievaarsnesten met jong spul erin. Deze ooievaars gaan niet eens meer naar Afrika in de winter, ze hebben het hier goed.

Overnachten doen we de komende 2 nachten in een prachtig hotel in Algeciras: het 1e hotel aan de Costa del Sol uit 1901 (de bedden zijn niet zo oud!!!) met een prachtige hal, mooie kamers en een zeer uitgebrid en heerlijk buffet zowel ’s avonds als ’s morgens, een hele mooie tuin met veel planten en hele hoge bomen (die soms veel wind vallen want 2 jaar geleden in een storm zijn er paar gesneuveld.

hotel Reina Cristina Algeciras

Alweer een prachtige dag gehad vandaag en we zijn op de helft van het programma