Dag 6: Gibraltar

23 mei 2011 - Gibraltar, Gibraltar

We gaan vandaag de grens over en nog wel naar een niet-Schengenland. Het Verenigd Koninkrijk heeft ooit besloten daar niet aan mee te doen. Dus voordat we wegrijden vraag ik nog maar een keer of iedereen zijn/haar paspoort bij zich heeft. Menen toch nog 2 mensen dat een kopie van een paspoort ook voldoende is!! Nee!!!!! rennen dus naar boven en paspoorten ophalen!

Het is maar een kort ritje naar de grens en daar beginnen de controles: eerst loopt de Spaanse politie door de bus en kijkt of iedereen een paspoort in zijn hand heeft. Het hoeft nog niet eens open. Dan komen de Bobby's nog eens door de bus en moet het bagageluik open. Maar wij hebben geen bagage bij ons omdat we vanavond weer terug gaan naar hetzelfde hotel. Met bagage blijft de bus altijd in Spanje staan en gaan we te voet de grens over. Alles is ok bevonden (het is meer een wassen neus maar dat mag je natuurlijk niet zeggen) en dan kunnen we verder. In Gibraltar rijden we gewoon rechts en we moeten eerst de landingsbaan oversteken: als er een vliegtuig aankomt gaan gewoon de verkeerslichten op rood en moet je even wachten.

Alle touringcars moeten naar een speciale parkeerplaats en kunnen niet verder: straten zijn te smal en de tunneltjes te laag. Iedereen die mee wil voor de zogenaamde Rocktour moet dus overstappen in kleine busjes. Wat we o.a. gaan zien tijdens de tour: de kazamatten - verdedigingskanonnen - moskeelittle Ben (kopie van de Big Ben) - anker van het schip van Nelson (gesneuveld bij Trafalgar - gebracht naar gibraltar en in een vat cognac overgebracht naar Engeland) - waterval (ontziltingsfabriek ) - de vuurtoren op het meest zuidelijke puntje van Europa - de moskee - prachtig uitzicht op Algeciras en Afrika (Ceuta) - en dan klimmen de berg op naar de druipsteengrotten en de apenrots.

Er leven ongeveer 300 apen in 6 kolonies op de rots en er zijn een aantal zeer brutalen die de huizen en hotels opzoeken om alles wat eetbaar is te bietsen. Dan weer afdalend met prachtige vergezichten langs diverse kerken (katholiek - Anglicaans - Schots)en natuurlijk aapjes kijken en synagoges, langs het parlementsgebouw en het huis van de gouverneur naar het centrum. Hier eindigt de rocktour en heeft iedereen vrij voor koffie, lunch en belastingvrij winkelen. Een slof sigaretten en 1 fles sterke drank mag per persoon de grens over.

Een aantal hebben zich ook nog opgegeven voor een boottocht over de baai van Algeciras met kans op het spotten van dolfijnen. Pas 1 keer is het voorgekomen dat we ze niet gezien hebben en ook deze keer was er een te sterke wind in de straat van Gibraltar. Dolfijnen lieten zich niet zien in de baai en in de Straat werd het een beetje te heftig met de golfslag dat men besloot terug te keren. Helaas!! maar over 2 weken mag ik weer, maar daar hebben de gasten van nu natuurlijk niks aan.

Om 4 u met alle aankopen lopend de grens over - de bus wordt dan namelijk wat strenger gecontroleerd en alles wat in de bus achterblijft is voor hen zogenaamd van de chauffeur en die mag de loterij gewonnen?niks over de grens nemen. Dus hadden we even vrije tijd om te relaxen aan het heerlijke zwembad in de mooie tuin om daarna aan te schuiven voor het buffet om alweer een dag af te sluiten.

1. Dick Kroese:
    4 juni 2011
    Het luxe jacht op de foto is de Eclipse, dat is het grootste particuliere motorjacht ter wereld. Eigendom van de Russische oliemiljardair Roman Abramovich, gebouwd in Duitsland voor de prijs van 340 miljoen euro.
  2. Tonny:
    5 juni 2011
    Nou, als ik de hoofdprijs in de loterij win kan ik dat nog niet kopen. Waarschijnlijk ook niet eens tweedehands