Dag 7: Costa del Sol

24 mei 2011

We gaan weer verkassen maar vandaag blijven we de hele dag de kustweg volgen. Vanuit de bus hebben we weer uitzicht op de rots van Gibraltar en het is weer zo helder dat we ook zicht hebben op Marokko/Ceuta. Eerste grotere plaats waar we langskomen is het deftige Sotogrande. We komen zelfs langs de baan waar polo wordt gespeeld (juist, op paarden). Langs de weg staan borden die aangeven: Costa del Sol / Costa del Golf. Er zijn hier al meer dan 30 golfbanen aangelegd. Grote promotor van deze sport in Spanje was de speler Ballesteros die deze maand is overleden (54j – veel te jong).

Dan volgen o.a. Estepona – San Pedro de Alcantará en komen we aan in Marbella. Hier staat o.a. een kopie van het Witte Huis voor de koning van Saudi Arabie met privé-moskee in zijn voortuin. De broerBeeld Salvador Dalí van koningin Fabiola, don Jaime de playboy, heeft zelfs een standbeeld gekregen en we komen langs het huis van de voormalige (corrupte) burgemeester Gil y Gil.We houden in Marbella de ochtendstop en lopen eerst door Oud Marbella naar het sinaasappelplein met het Gemeentehuis en de VVV. Dan terug door een park naar het strand. Op de laan naar het water staan prachtige replica’s van beelden van Salvador Dalí. Mondaine badplaats maar bij het park vind ik zowaar een terrasje waar ik koffie drink voor 1 € en ik krijg er zelfs een koekje bij! Dat is helemaal nieuw in Spanje: een koekje bij de koffie. Later die dag zal ik er zelfs nog een krijgen.

Dan volgen alle bekende plaatsen langs de kust: Mijas – Fuengirola – Benalmádena – Torremolinos en we gaan lunchen in Málaga. Er zijn een aantal mensen die het Picassomuseum willen bezoeken en anderen kiezen voor de kathedraal en weer anderen houden het op winkelen. Het is nog steeds prachtig weer met een klein windje dus heel goed uit te houden.

ritje in de koets?De laatste rit voert ons naar het hotel in Nerja. Niet in de stad zelf maar bij de druipsteengrotten. Als we onze spullen in de kamer hebben gezet lopen we daar naar toe. Sommigen willen de grot zien, anderen genieten van een prachtig uitzicht op de kust onder het genot van een tinto de verano of een glas sangría. Bij het hotel kan nog gezwommen worden en het avondeten wordt uitgeserveerd. Een keertje geen buffet maar dat vind men niet erg. Iedereen zit nog vol van alle buffetten waar je neigt naar veel te veel eten omdat alles er zo lekker uitziet. Bovendien zit iedereen veel meer relaxed aan tafel want je hoeft niet steeds op te staan om je eten te halen.

Nog een drankje op het terras en dan naar de kamer. Alweer een dag voorbij. Het einde van de reis nadert. We horen op het nieuws over de nieuwe aswolk maar we gaan ons daar nog niet druk over maken. Bovendien, van de 31 mensen die in mijn groep zitten blijven er 16 nog een aantal dagen in een hotel aan de kust om bij te komen van de reis, uit te rusten en te zonnen