8 daagse reis Baskenland en La Rioja (Kras 8 – 15 sept. 2018) 3

10 september 2018 - Guardia, Spanje

Dag 3: Haro – bodega Eguren Ugarte – Laguardia

Haro, hoofdstad van de Rioja wijnWe gaan vandaag het binnenland en bezoeken een deel van de Riojastreek. Het is de meest bekende wijnstreek van Spanje en is een zeer grote producent: meer dan een miljoen liter wijn per jaar met duizenden bodegas. In deze streek is het ideale klimaat voor de druiven: in het noorden houdt het Cantabrisch gebergte de noorden winden tegen en door het Ebro-dal komt de milde lucht uit de Middellandse zee.

We gaan eerst een kijkje nemen in het stadje Haro: staat niet in het programma de schoenpoetser is vereeuwigdmaar we hebben wat tijd over. Dit kleine stadje is min of meer de hoofdstad van de Rioja. Rioja komt trouwens van de rivier: Rio Oja die hier stroomt in de buurt  en die uitkomt bij de grotere rivier de Ebro.. Fransen hebben hier in de 19e eeuw de kennis van de wijnbouw gebracht en dat heeft de streek geen windeieren gelegd. Het is een welvarend stadje.

Aan de rand van het centrum moet de bus parkeren en wij lopen een stukje naar het plein met het Gemeentehuis en de VVV. Rustig stadje op de maandagochtend maar we hebben ons even prima vermaakt.

je kunt hier je eigen wijnkeldertje hebben als opslagOm 12 uur hebben we een afspraak in de  bodega  Eguren Ugarte. We rijden dan al een tijdje midden tussen de wijngaarden. Het is 10 september maar de blauwe druiven hangen nog aa de ranken. Eind september zal de oogst beginnen. De bodega is vlakbij het stadje Laguardia en we krijgen een rondleiding van een Belgisch jongn die in mooi Vlaams ons alles vertelt over de bodega. Onder de grond zijn heel veel “nichos” waar klanten hun wijn, gekocht voor minimaal 600 € per jaar, kunnen opslaan onder de grond met een ideale temperatuur.

Er zijn ook een aantal hoekjes (txokos) waar ze kunnen genieten met familie of de proeverijvrienden van een paar uurtjes wijn drinken onder elkaar. We lopen door een aantal gangen onder de grond – zien een prachtige tuin – daarna de grote hal met de vaten wijn en tenslotte de plek waar de wijn gebotteld wordt. En dan is het eindelijk tijd om te proeven: we krijgen achtereenvolgens een witte – dan een rosé en daarna een rode wijn te proeven en er komt ook iemand een stukje brood met worst brengen.

op de Plaza Mayor om 2 uur dansende poppenHierna is het maar een paar kilometer naar Laguardia, een belangrijke stad in de Riojastreek. We gaan hier lunchen maar voordat we dat gaan doen moeten we eerst wachten op de Plaza Mayor want daar staat een klok die om 2 uur gaat slaan en dan komen er een paar poppen tevoorschijn die gaan dansen. Alle ogen dus gericht op de klok voor we gaan lunchen.

Het is een klein Middeleeuws stadje met kronkelstraatjes en mooie uitzichten over achter het voorportaal zit nog het Romaanse portaalhet dal maar wij komen voor de kerk santa maria de los reyes uit de 14e eeuw. Een kerk met een gotisch portaal maar eeuwen later is er een stuk aangebouwd waardoor  het oude portaal perfect bewaard is gebleven. Een dame van de VVV begeleid ons en legt uit wat we allemaal zien: het best bewaarde portaal uit de Middeleeuwen met polychroom stenen beelden. We nemen plaats op de banken en met een lichtprojectie zien we steeds een deel van het portaal met uitleg en alles is in relatie met het leven van Maria. Ook de kerk zien de kerststalwe nog met een mooie kerststal – een “paso” van de Goede week processies met het laatste Avondmaal en dan is het tijd om weer te vertrekken naar het hotel. Het was weer een mooie dag met prachtig weer en interessante dingen om te zien.

Morgen o.a. naar Guernica