8 daagse reis Baskenland en La Rioja (Kras 8 – 15 sept. 2018) 2

9 september 2018 - San Sebastián, Spanje

Dag 2: Getaria – Zarautz – San Sebastián

Getaria: Baskische kust en vroeger bekend om de walvisvaartVandaag gaan we naar de noordkust en als eerste plaats bezoeken we Getaria: een stadje van nog geen 3000 inwoners en het ligt gedeeltelijk op een rotsachtig schiereiland met de bijnaam “de muis van Getaria”. Het is de belangrijkste stad van de productie van de txakoli wijn (witte wijn) en vroeger bekend om de walvisvaart.

In de stad bezoeken we de kerk El salvador waar i 1397 de allereerste vergadering in Guipuzkoa is gehouden wat wort gezien  al het ontstaan van de provincie in Baskenland. In de stad is ook Elcano geboren, de ontdekkingsreiziger die begin jaren 1500 samen met Magelhaes de 1e reis om de wereld heeft voltooid. Hij kwamjeugd loopt in folklore kleding vanwege feest in het naburig stadje als enige van deze expeditie terug en hij begon in 1525 een 2e expeditie om handelsposten te stichten maar hij stierf onderweg aan scheurbuik. We drinken hier aan de haven een kopje koffie en we zien veel mensen in klederdracht en vragen ons af waar dat voor is.

In Zarautz, waar we hierna naar toe gaan is een feestdag vanwege de patrones van de stad. Het is Maria Geboorte en de op de paar kilometers tussen de 2 steden is het druk met mensen die op weg zijn naar Zarautz.

de pinchos liggen al weer te wachtenVroeger was dit de meest chique badplaats van de streek maar nu is het een gezellige stad. De mis is bijna afgelopen ter ere van Maria en iedereen staat in klederdracht voor de kerk en de jeugd heft winkelkarretjes vol met eten en drinken bij zich. Het is super gezellig in het stadje en aan de boulevard maar na een uurtje moeten wij weer verder.

Onze volgende stop is namelijk de ook chique badplaats San Sebastian aan de plaza de la constituciónbaai La Concha (de schelp). Ook hier is het druk want in de baai wordt de jaarlijkse regatta gehouden. We maken eerst met de bus een rondje rond de haven en dan moeten we uitstappen bij het busstation. Dan is het een stukje lopen naar de Kursaal (het gebouw waar in september het filmfestival wordt gehouden) en van daar loop ik met een aantal van de groep naar het oude centrum. De stad is helemaal vol met mensen die de regatta hebben gezien en de barretjes zijn bomvol met mensen die aan een biertje zitten en een pincho (tapa). De meesten vinden een plekje in een bar om wat te eten of een tafeltje op de Plaza Mayor waar allerlei muziekgroepen langs komen.

de golven beuken op de kustOm 4 is het verzamelen want we gaan nog even met de bus naar het einde van de boulevard. Daar staat een beeld van Chillida die de naam heeft van “el peine del viento” (de kam van de wind) op die punt kan het een beetje spoken wat de wind betreft en dan zien we ook als we er aankomen. Er zijn een paar gaten in de grond gemaakt aan de kust en daar komt op gezette tijden de wind door dat gat in de grond en word je bijna omver geblazen. Het kunstwerk van Chillida staat ook hier. En hierna is het de hoogste tijd om terug te rijden naar het hotel in Barakaldo, een voorstad van Bilbao. We hebben hier allemaal een mooie kamer – diner is buffet – het ontbijt is zeer uitgebreid (er staat zelfs een kok die je eitje klaar maakt zoal je wilt.

Morgen is de Rioja streek aan de beurt