8 daagse reis Baskenland en La Rioja (Kras 8 – 15 sept. 2018) 1

8 september 2018 - Bilbao, Spanje

Dag 1: vlucht naar Bilbao en 1e kennismaking met de stad

we vertrekken vanaf Schiphol naar BilboaHet is jaren geleden dat ik in Baskenland ben geweest dus ik verheug me wee rop deze reis. De vlucht is in de ochtend en hoewel er geen programma is vandaag gaan we natuurlijk toch wel wat doen. Ik heb kunnen regelen dat we de beschikking hebben over de bus en niet alleen voor de transfer vliegveld – hotel.

De vlucht vertrekt vanaf Schiphol om 9.15 u en rond 11.15 u landen we op de we gaan bijna landen: Bilbaoluchthaven van Bilbao. Een rustige vlucht maar de piloot moest vreselijk hard op de rem om niet de afslag naar de aankomsthal te missen. De koffers zijn er snel en net buiten de hal staat de bus al op ons te wachten.

We kunnen en willen natuurlijk nog lang niet naar het hotel (In Barakaldo, een voorstad van Bilbao) dus gaan we naar de stad tot groot genoegen van de hele groep. We stappen uit bij het Guggenheim museum, een leuke binnenkomer. Samen lopen we naar de voorkant van het museum waar de Puppy staat, ontworpen door Jef Koons.

de beroemde puppy van Jef KoonsHet museum is geopend in 1997 en de Puppy zou naar Sydney moeten voor de Olympische Spelen. Daar heeft de bevolking een stokje voor gestoken en dus staat de hond er nog steeds. Elk half jaar worden de bloemen vervangen. We maken hier foto’s en we drinken koffie (voor sommigen met wat lekkers) en daarna lopen we langs de achterkant van het museum naar de stad. Daar zien we al een aantal kunstwerken die buiten staan zoals de grote spin – de tulpen van Jeff Koons en op de brug een kunstwerk ter gelegenheid van 10 jaar museum: een rood kunstwerk met de bijnaam bretels.

Langs het water lopen we langzaam richting het oude centrum en we zien o.a de : kunstwerk op de brug vanwege 10 jaar Guggenheim: de bretelswitte brug” van Calatrava. Een paar bruggen verder staan we voor de oude straat en daar heb je de 7 straatjes van het allereerste begin van de stad. Bij de brug spreek ik een tijd af om samen terug te lopen naar Guggenheim waar om half 5 de bus staat om ons naar het hotel te brengen. In het oude centrum zijn smalle straatjes – vele barretjes met de heerlijkste pinchos (tapas) en langs het water staat ook de grootste overdekte markt van het land. Iedereen vermaakt zich prima al lopend door de smalle straatjes – rondkijkend – pinchos etend etc. etc.

lunchtijd: de beroemde pinchos uit Baskenland Om 4 uur (het is dan ondertussen ver boven de 30 graden) lopen we samen terug naar de bus. Iedereen is prachtig op tijd, ook diegenen dier er zelf op uit zijn getrokken. Ons hotel bevindt zich in een voorstad van Bilbao: Barakaldo.

Een mooi hotel – mooie kamers – zwembad met water – terras aan het zwembad en we hebben iedere avond diner in buffetvorm met zelfs gratis wijn en water aan tafel. Goed begin van de reis vandaag en iedereen is tevreden met de invulling van vandaag. Morgen staat San Sebastian op het programma met 2 kleine vissersplaatsen: Getaria en Zarautz