8 daagse Andalusië / Gibraltar sept. 2015: Baeza

24 september 2015 - Baeza, Spanje

Baeza: Beroemd om de Semana Santa processies en de paleizen uit de renaissance. Het stadje heeft ongeveer 20.000 inwoners en ligt midden tussen de olijfboomgaarden. Baeza ligt in de provincie Jaén en dat is de grootste leverancier van olijfolie.

Baeza: prov. Jaén (gezien op Plaza de España, Sevilla)De stad is al eeuwenoud:  eerst Romeins = Baetia later een welvarende stad in de Westgotische tijd (na de grote volksverhuizingen) en vanaf de 8e eeuw werd het de hoofdstad van een Moors leengoed (taifa)

De reconquista (herovering van de Christenen op de Moren) was in 1227: de eerste stad in Andalusië door koning Ferdinand de 3e. Er zijn ook talloze ballades over de strijd tegen de moren. Deze stad werd, als eerste in het zuiden, herbevolkt door Castiliaanse ridders en de Moren waren grotendeels gevlucht naar Granada, waar ze de wijk Albaicin hebben gesticht (= van Baeza) en de stad was lange tijd een wapen van Baezagrenshandelspost tussen La Mancha en Andalucia. Maar de stad werd pas echt belangrijk na de reconquista met kerken en paleizen met de grootste bloei in de 16e eeuw.

Een van de mooiste kerkjes van de stad is echter een Romaans kerkje:

Kerk santa Cruz: gebouwd vlak na de reconquista, romaans met fresco’s uit de 15e en 16e eeuw. De voorgevel is van een andere afgebroken kerk. Bij restauratie kwam een westgotische boog tevoorschijn in hoefijzervorm. De kleine ramen zijn nog van albast (marmersoort die licht doorgeeft. De fresco’s hoofdaltaar met teruggevonden fresco'sbevinden zich bij het hoofdaltaar en achter in de kerk, in een zijkapel staan beelden van Maria, Jezus en Johannes die worden meegedragen op een “paso”tijdens de processies van de Goede Week.

Bij het kerkje hoort namelijk een museum, beheerd door de hermandad (broederschap) die zorgt draagt voor de gang van zaken tijdens de processies. De processies gaan over het leven en lijden van Christus tijdens de laatste week voor pasen en elke dag is er wel ergens een processie. De broederschap van deze kerk verzorgt de processie op Goede Vrijdag. In alle vroegte gaan 2 prachtig versierde “pasos” (draagbaren, gedragen op de schouders) door de straten.

1 paso is een met bladgoud vergulde baar die wordt gedragen door 40 mannen. Het de beelden voor de processieweegt zo’n 2500 kilo en het beeld erop is van Jezus die het kruis draagt en wordt geholpen door een man. De andere “paso”is verzilverd, wordt gedragen door 40 vrouwen en heeft de beelden van een droevige Maria en Johannes.

We krijgen in hett museum altijd een filmpje te zien van de processie en in de  vitrines liggen de kostbaarheden zoals kronen – mantels – kleden ec. etc. En natuurlijk kunnen we de draagstellen bewonderen.

Natuurlijk bezoeken we in dit stadje meer monumenten maar daar heb ik al vaak over verteld.

Met de liefhebbers van de roep gaan we hier in Baeza altijd wel een tapaslunch nuttigen met specialiteiten van de streek zoals

manchego-kaas met jamón serranopipirrana: = picadillo de tomate: tomaat – wortel - paprika – ui – beetje tonijn en een heerlijke vinagrette - queso manchego en serrano ham - gebakken chorizo worstjes: pittige en zoetere door elkaar -  lomo (gemarineerd varkensvlees en daarna gebakken in de oven met champignons -  ochios = broodje met olijfolie gebakken en paprikapoeder, specialiteit van de streek - tinto de verano (aangelengde rode wijn en koffie)

Dit is al jaren een groot succes om samen met de groep te doen

In de namiddag volgt dan nog een bezoek aan Ubeda maar ook daar heb ik al vaak de bejaarden van Ubeda spelen dominoover geschreven. Wat ik wel nog even vermeld is dat we daar regelmatig even wat drinken in wat ik de “bejaardensoos” noem en waar de ouderen uit het stadje samen komen om domino te spelen of te kaarten en zelfs gaan poseren soms om op de foto te komen.

Altijd weer een leuke afsluiter van de dag!!! Volgende stad is Cordoba