8 daagse Andalusië / Gibraltar: sept. 2015: Granada

23 september 2015 - Granada, Spanje

8 daagse Andalusië  / Gibraltar: september 2015

Ik ben 8 september weer vertrokken naar Malaga voor 3 weken. Ik ga weer eens 3 x achter elkaar een 8 daagse reis door Andalusië leiden. Maar ik heb daar al genoeg reisverslagen van gegeven dus ik ga nu steeds maar eens een stukje schrijven over de steden die we aandoen. En de 1e  van deze reis is:

Granada (gezien op plaza de España, SevillaGranada: In 1236 wordt Cordoba heroverd door de christenen en het emiraat van Granada raakt helemaal geïsoleerd van de rest van Andalusië als laatste Moorse bolwerk. Uit de inmigranten van Murcia en Cordoba is in Granada de dynastie van de Nasriden voortgekomen die de stad tot grote bloei bracht. Zij zijn de opvolgers van de Ziriden vanaf 1238 en brengen 20 sultans voort. Vooral tussen 1236 en 1492 was er een cultureel hoogtepunt:

Voornaamste bouwwerk is: Het Alhambra = Palacios arabes in Arabische plattegrond Alhambrapaleizen zijn 3 verschillende complexen van gebouwen gebruikelijk:

mexuar: audientiezaal – hofzaal voor het binnenlands bestuur – rechtspraak

Palacio de Comares: het eigenlijke paleis waar bijna niemand mocht komen

Cuarto de los Leones: de prive-vertrekken en de kamers voor de harem

Overal in het gebouw  zijn vele binnendecoraties: - arabesken: sierlijke lijnen, bloemen-en plantenmotieven in stucwerk – teksten in oud-arabisch schrift uit de Koran – tegeltableaux tot op borsthoogte – pilaren zonder draagfunktie  - stalactietenformaties – hout – tegels – gips

Mexuar: de oude raadzaal waar recht werd gesproken, vergaderingen met de ministers plaatsvonden en waar de sultan zijn onderdanen ontving (1365) Er is weinig meer origineel.

een van de patio's (mirtehof)Mirtehof: de grote binnenplaats van het paleis. 37 m bij 24 m. en een zuilengang met gootjes. Deze patio gaf toegang tot het officiele deel van het  paleis: Palacio Comares: Comaría = gekleurde ramen bij de plafonds. De eerste ruimte is

Sala de la Barca: barca komt van het Arabische baraqa = zegening. Dit woord komt vaak voor op de muren. De tekst is opnieuw aangebracht na een brand in 1890. Het plafond is een omgekeerde boot.

Hierachter ligt:

Sala de los Embajadores: onderdeel hiervan is de Torre de Comares in de buitenmuur van het paleis. Deze zaal is de grootste in het paleis. Hier werden de buitenlandse diplomaten ontvangen. Het was ook de meest kostbare ruimte (121 vierkante meter – 20 m hoog – aan 3 kanten balkons) met veel versieringen van tegels – arabesken – arabische opschriften – een cederhouten koepelgewelf met afbeeldingen van de 7 hemelen van het moslimparadijs – stalactieten in de hoeken – de vloer was vroeger van marmer. In deze zaal heeft Boabdil Granada overgedragen aan de Kath. Koningen.

Patio de los leones: De Leeuwenhof: 28 x 15 m – de bouw is begonnen in 1377 – leeuwenfonteinin het midden staat de beroemde leeuwenfontein met 12 leeuwen of wat er voor moet doorgaan (de maker had waarschijnlijk nog nooit zelf een leeuw gezien. De maker is waarschijnlijk een Jood geweest: davidsster staat op de koppen) – op de rand van de fontein staat: nooi, noch in het oosten, noch in het westen heeft men iets gezien dat mij in grootsheid overtreft. Er is veel symboliek: 4 watergoten naar de fontein = de 4 rivieren van het paradijs – 12 leeuwen = 12 maanden van het jaar en de tekens van de dierenriem. Er staan 124 zuilen van 6 m hoog. Aan de oost- en westkant zijn 2 paviljoens met Moorse decoraties, dat waren vroeger de ontmoetingsruimtes voor de haremvrouwen. Bij binnenkomst is aan de rechterkant

Sala de los reyes: 3 delen met een stalactietenplafond en alkoven die zijn versierd met leer + motieven die volgens de Koran niet kunnen: o.a. jachtscenes De 10 Arabieren zouden de 10 emirs zijn die hier regeerden tot ± 1400. Tegenover de vorige zaal:

Sala de las hermanas: genoemd naar de 2 marmeren platen in de vloer van de fontein. Het water vloeit terug naar de Leeuwenfontein. Deze ruimte was van de vrouw van de sultan en van zijn andere officiele vrouwen en kinderen.

Verder nog o.a. ruimtes waar Washington Irvin logeerde en de verhalen van het Alhambra opschreef. Dankzij hem werd het Alhambra weer ontdekt en kunnnen we er nog steeds van genieten

GeneralifeEn natuurlijk de tuin niet te vergeten: Generalife De naam betekent: hoog gelegen tuin / tuin van het hemelse paradijs.

Het zijn eenvoudige gebouwen want het waren prive-vertrekken, soms van buiten rijk bewerkt met veel mooie tuinen. Het geheel ligt hoger als het Alhambra en met pijpleidingen en waterraden werd het water uit de rivier naar de heuvel gevoerd en er kwam water uit de Sierra nevada. We komen binnen via de: Patio de Polo waar de bezoekers te paard hun paard achter lieten

Volgende patio met de kleine fonteintjes is: Patio de la Acequía (patio van de waterleiding) Hier in de tuinen deed manuel de Falla inspiratie op voor zijn composities: Noches en los jardines de España. De patio ernaast met een vijver is de Patio de los cipreses, waar de vrouw van een  sultan haar minnar uit het geslacht Abencerajes in het geheim ontmoette.